Hz. Ali (a.s) Buyurdu ki:

B├╝y├╝klere kar┼č─▒ sayg─▒l─▒ olun ki ├žocuklar da size kar┼č─▒ sayg─▒l─▒ olsunlar.
Hz. Ali -
─░mam H├╝seyin'in (a.s) K─▒saca Hayat─▒ PDF Yazd─▒r e-Posta
Administrator taraf─▒ndan yaz─▒ld─▒.   

─░mam H├╝seyin (Seyyid-├╝┼č ┼×├╝heda), Ali (a.s) ve Peygamber-i Ekrem'in k─▒z─▒ Hz. Fat─▒ma'n─▒n (a.s) ikinci o─čludur. Hicretin d├Ârd├╝nc├╝ y─▒l─▒nda d├╝nyaya geldi. B├╝y├╝k karde┼či ─░mam Hasan M├╝cteba (a.s) ┼čehit olduktan sonra Allah'─▒n emri ve karde┼činin vasiyeti ├╝zerine imamet makam─▒na ula┼čt─▒. (1) ─░mam H├╝seyin (a.s) on y─▒l imamet etti. Yakla┼č─▒k alt─▒ ay d─▒┼č─▒nda bu m├╝ddetin t├╝m├╝ Muaviye'nin hilafeti zaman─▒nda en zor ko┼čullar, ac─▒ durumlar ve en a─č─▒r bask─▒lar alt─▒nda ge├žti. ├ç├╝nk├╝ birinci olarak dini yasalar toplumda de─čerini kaybetmi┼č, h├╝k├╝metin istekleri, Allah ve Resul├╝nun isteklerinin yerini alm─▒┼čt─▒. ─░kinci olarak da Muaviye ve dostlar─▒ b├╝t├╝n m├╝mk├╝n yollara ba┼č vurarak Ehl-i Beyt'i ve Taraftarlar─▒n─▒ ezip, Ali'nin (a.s) ismini yok etmek istiyorlard─▒. Ayr─▒ca Muaviye, o─člu Yezid'in hilafet temellerini at─▒p peki┼čtiriyordu. Halk─▒n bir k─▒sm─▒ Yezid'in hi├ž bir ┼čeye ba─čl─▒ olmad─▒─č─▒ndan onun hilafetine raz─▒ de─čillerdi. Muaviye de muhalefetlerin ├žo─čalmas─▒n─▒ ├Ânlemek i├žin daha fazla bask─▒lara ba┼čvuruyordu.


─░mam H├╝seyin (a.s) ister istemez bu karanl─▒k g├╝nleri ge├žiriyor ve Muaviye taraf─▒ndan yap─▒lan her ├že┼čit ruhsal i┼čkence ve bask─▒lara katlan─▒yordu. Hicretin altm─▒┼č─▒nc─▒ y─▒l─▒nda Muaviye ├Âld├╝ ve o─člu Yezid babas─▒n─▒n yerinde oturdu. (2)

Biat meclisi, Araplar─▒n i├žerisinde saltanat, imaret ve sair ├Ânemli konularda bir gelenekti. Toplum ├Âzellikle tan─▒nm─▒┼č ki┼čiler bu konularda sultana yahut emire biat eli veriyorlard─▒. Biatin ard─▒ndan itaatsizlik etmek o kavme ar ve zillet say─▒l─▒rd─▒. Ayn─▒ zamanda imzalad─▒─č─▒ ┼čeyden ka├žmak kesin su├ž olarak bilinirdi. Hz. Peygamberin siresinde de bu, bask─▒ olmadan yap─▒l─▒rsa ge├žerli k─▒l─▒nm─▒┼čt─▒r.

Muaviye hayattayken tan─▒nm─▒┼č ki┼čilerden Yezid'e biat alm─▒┼čt─▒. Fakat ─░mam H├╝seyin'e (a.s) dokunmay─▒p, biat teklifinde bulunmam─▒┼čt─▒. ├ľzellikle o─člu Yezid'e vasiyet etti ki (3)┬á "H├╝seyin b. Ali biat etmezse fazla ─▒srar etme ve ├Âylece b─▒rak kals─▒n." ├ç├╝nk├╝ Muaviye meselenin ├Ân├╝n├╝ ve arkas─▒n─▒ iyice alg─▒layabilmi┼čti.

Ancak Yezid, gururu ve ├žekinmemezli─či sonucu babas─▒ ├Âl├╝nce onun vasiyetini unutup, Medine valisine emir verdi ki, ─░mam H├╝seyin'den benim hilafetime biat etmesini iste, etmezse ba┼č─▒n─▒ ┼×am'a g├Ânder. (4)

Medine valisi Yezid'in iste─čini ─░mam H├╝seyin'e (a.s) duyurunca ─░mam ondan bu konuda d├╝┼č├╝nmesi i├žin vakit ald─▒ ve geceleyin ailesini de alarak Mekke'ye hareket edip ─░slam'da resmen emniyetli ve g├╝venceli yer olarak ilan edilen Allah'─▒n Haremi'ne (Mekke'ye) s─▒─č─▒nd─▒.

Bu olay, hicretin altm─▒┼č─▒nc─▒ y─▒l─▒nda Recep ay─▒n─▒n sonlar─▒ ve ┼×aban ay─▒n─▒n evvellerinde vuku buldu. ─░mam H├╝seyin (a.s) yakla┼č─▒k d├Ârt ay Mekke'ye s─▒─č─▒narak ya┼čad─▒. Bu haber yava┼č yava┼č ─░slam ├╝lkelerine yay─▒ld─▒. Bir taraftan Muaviye devrindeki haks─▒zl─▒klara raz─▒ olmay─▒p Yezid'in hilafetine kar┼č─▒ ├ž─▒kanlar ─░mam H├╝seyin'in (a.s) yan─▒na gelip yard─▒m edeceklerine dair s├Âz veriyorlard─▒. Bir taraftan da Irak'tan ├Âzellikle Kufe ┼čehrinden aral─▒ks─▒z mektup g├Ânderip ─░mam H├╝seyin'in (a.s) Irak'a gelip M├╝sl├╝manlara ├Ânderlik ederek zul├╝m ve adaletsizli─či yok etmesini ─▒srarla istiyorlard─▒. Elbette bu durum Yezid i├žin ├žok tehlikeli idi.

─░mam H├╝seyin (a.s) hac mevsimine kadar Mekke'de ikamet etti. M├╝sl├╝manlar ─░slam ├╝lkelerinden grup grup hac amellerini yapmak i├žin Mekke'ye ak─▒n yapt─▒lar. Bu arada ─░mam Yezid'in onu ├Âld├╝rtmek amac─▒yla hac─▒ k─▒l─▒─č─▒nda bir grup memur g├Ânderdi─či haberini ald─▒. Bunlar amel s─▒ras─▒nda ihram alt─▒na gizledikleri silahlarla ─░mam H├╝seyin'i ┼čehit edeceklerdi. (5)

─░mam H├╝seyin (a.s) hac amellerini yar─▒da keserek bir toplant─▒da k─▒sa bir konu┼čma yapt─▒ ve Irak'a hareket edece─čini bildirdi. (6) Ve bu konu┼čmada ┼čehit olaca─č─▒n─▒ da hat─▒rlatt─▒. M├╝sl├╝manlardan onun yard─▒m─▒na ko┼čmalar─▒n─▒ ve bu hedef yolunda kanlar─▒n─▒ vermelerini istedi. Ertesi g├╝n de Ehl-i Beyt'i ve dostlar─▒n─▒ alarak Irak'a do─čru hareket etti.

─░mam H├╝seyin (a.s) biat etmeme─če kesin kararl─▒yd─▒. Bu yolda ┼čehit olaca─č─▒n─▒ da iyi biliyordu. Umumi fesad, fikri inhitat ve toplumun ├Âzellikle Irakl─▒lar─▒n iradesizli─čiyle peki┼čtirilen ├ťmeyye o─čullar─▒n─▒n b├╝y├╝k ve korkun├ž sava┼č g├╝c├╝n├╝n onu yok edece─čini biliyordu.

Tan─▒nm─▒┼č ki┼čilerden bir grup, ─░mam─▒n yan─▒na gelip bu hareket ve k─▒yam─▒n tehlikesini hat─▒rlatt─▒lar. Fakat o hazret cevaplar─▒nda ┼č├Âyle buyurdu: "Ben biat etmeyece─čim. Zul├╝m ve fesat h├╝k├╝metine boyun e─čmeyece─čim. Nereye gitsem, nerede olsam da beni ├Âld├╝receklerini biliyorum. Mekke'den ayr─▒lmam─▒n nedeni ise, benim kan─▒m─▒n d├Âk├╝lmesiyle Kabe'nin h├╝rmetinin k─▒r─▒lmamas─▒d─▒r." (7)

─░mam H├╝seyin (a.s) Kufe yoluna koyuldu. Daha Kufe'ye birka├ž g├╝nl├╝k yol varken Kufe'de Yezid'in valisi taraf─▒ndan, kendi el├žisinin ve tan─▒nm─▒┼č ger├žek dostlar─▒ndan birinin ┼čehit olup valinin emri ile ayaklar─▒na ip ba─član─▒p Kufe sokaklar─▒nda gezdirildi─čini duydu. (8)┬á Kufe ve y├Âresinin s─▒k─▒ g├Âzalt─▒na al─▒nd─▒─č─▒n─▒ ve ─░mam'la sava┼čacak m├╝cehhez bir ordunun haz─▒rland─▒─č─▒n─▒ duyunca ├Âl├╝mden ba┼čka bir yol kalmad─▒─č─▒n─▒ anlad─▒. ─░┼čte burada ┼čehit olmak i├žin kesin karar ald─▒─č─▒n─▒ a├ž─▒k├ža belirtti. Kufe'nin yakla┼č─▒k olarak yetmi┼č kilometre yak─▒nlar─▒nda Kerbela ismindeki bir ├ž├Âlde Yezid'in ordusu onlar─▒ ablukaya ald─▒. Sekiz g├╝n burada kald─▒lar. Bu arada g├╝nden g├╝ne abluka ├žemberi daral─▒yor ve s├╝rekli d├╝┼čman─▒n say─▒s─▒ ├žo─čal─▒yordu. Bilahare ─░mam (a.s) ├žok az ashab─▒yla birlikte otuz bin ki┼čiden olu┼čan ordunun muhasaras─▒nda kald─▒. Ve Kufe'ye do─čru hareketini devam ettirdi

Bu bir ka├ž g├╝n i├žinde ─░mam H├╝seyin (a.s), ordusunun yerlerini ayarlay─▒p dostlar─▒n─▒ tasfiye etmeye karar ald─▒. Ashab─▒na seslendi. K─▒sa bir konu┼čmada ┼č├Âyle buyurdu: "Bizim ├Âl├╝m ve ┼čahadetten ba┼čka bir yolumuz yoktur. Ben biatimi sizden kald─▒rd─▒m. Gitmek isteyen, gecenin karanl─▒─č─▒ndan faydalan─▒p kendisini bu tehlikeli meydandan kurtars─▒n. ├ç├╝nk├╝ onlar bir tek beni ├Âld├╝rmek istiyorlar."

Daha sonra ─▒┼č─▒klar─▒n s├Ând├╝r├╝lmesine emir verdi. Maddi maksatlar i├žin ─░mam H├╝seyin'e (a.s) ko┼čulanlar sahneyi terkedip da─č─▒ld─▒lar. Fakat hak a┼č─▒klar─▒ndan ├žok az─▒ (40 ki┼čiye yak─▒n yaran─▒) ve Beni Ha┼čim'den olan akrabalar─▒ kald─▒lar.

─░mam H├╝seyin (a.s) yine kalanlar─▒ toplay─▒p konu┼čtu ve ┼č├Âyle buyurdu: "Sizden her kim isterse gecenin karanl─▒─č─▒ndan faydalans─▒n ve kendisini tehlikeden kurtars─▒n. Onlar bir tek beni istiyorlar." Fakat bu defa ─░mam─▒n vefal─▒ dostlar─▒ bir bir kalk─▒p, ├že┼čitli beyanlarla cevap verdiler ki, biz hi├žbir zaman senin ├Ânder oldu─čun hak yolundan d├Ânmeyece─čiz. Senin temiz ete─činden kopmayaca─č─▒z. Ve elimiz k─▒l─▒├ž tutana, kan damar─▒m─▒zdan akana dek sava┼č─▒p, senin h├╝rmetini koruyaca─č─▒z.┬á (9)

Muharrem ay─▒n─▒n dokuzuncu g├╝n├╝n├╝n sonlar─▒nda son teklif (ya biat ya sava┼č) d├╝┼čman taraf─▒ndan ─░mama ula┼čt─▒. Hazret o geceyi ibadet i├žin vakit al─▒p yar─▒nki sava┼ča haz─▒rland─▒. (10)

Hicretin 61. y─▒l─▒ Muharrem ay─▒n─▒n 10. g├╝n├╝ ─░mam, bir avu├ž dostlar─▒yla (toplam─▒ doksan ki┼čiden azd─▒. K─▒rk ki┼či ├Ânceden yan─▒nda olanlar ve otuzdan biraz fazlas─▒ sava┼č g├╝n├╝ ve gecesi d├╝┼čman ordusundan d├Ânenler, di─čerleri de ─░mam─▒n Ha┼čimi akrabalar─▒. ├ľrne─čin o─čullar─▒, karde┼čleri, karde┼či ve bac─▒s─▒ o─čullar─▒ ve amcas─▒ o─čullar─▒yd─▒) say─▒s─▒z d├╝┼čman ordusu kar┼č─▒s─▒nda saf ├žektiler ve sava┼č ba┼člad─▒.

O g├╝n sabahtan ak┼čama kadar sava┼čt─▒lar. ─░mam H├╝seyin (a.s), Ha┼čimi gen├žleri ve sair dostlar─▒ son ki┼čiye kadar ┼čehit oldular. (┼×ehitlerin i├žinde ─░mam Hasan'─▒n (a.s) iki k├╝├ž├╝k o─člu, ─░mam H├╝seyin'in bir k├╝├ž├╝k o─člu ve daha kundakta olan bir yavrusunu da saymal─▒y─▒z.)┬á (11)

Sava┼č bittikten sonra d├╝┼čman ordusu, ─░mam'─▒n (a.s) haremini ya─čma ettiler ve ├žad─▒rlar─▒ ate┼če vererek ┼čehitlerin ba┼č─▒n─▒ kesip elbiselerini ├ž─▒kard─▒lar. Cesetleri defnetmeden Ehl-i Beyt esirlerini te┼čkil eden s─▒─č─▒naks─▒z k─▒zlar─▒ ve kad─▒nlar─▒, ┼čehitlerin ba┼člar─▒yla birlikte Kufe'ye do─čru hareket ettirdiler. (Esirlerin i├žinde erkek olarak ─░mam H├╝seyin'in (a.s) yirmi iki ya┼č─▒ndaki o─člu d├Ârd├╝nc├╝ ─░mam Zeynelabidin (a.s) a─č─▒r hasta olarak, bir de onun o─člu be┼činci ─░mam Muhammed b. Ali ve ─░mam Hasan'─▒n (a.s) o─člu Hasan-├╝l M├╝senna da bulunuyorlard─▒. Hasan-├╝l M├╝senna sava┼čta a─č─▒r yaral─▒ olarak ┼čehitlerin i├žinde kalm─▒┼čt─▒. Fakat son anlarda diri olarak bulundu. D├╝┼čman komutanlar─▒n─▒n birinin arabuluculu─čuyla ba┼č─▒ kesilmedi ve esirlerle birlikte Kufe'ye g├Ât├╝rd├╝ler.) Kufe'den de Dime┼čk'e, Yezid'in yan─▒na g├Ât├╝r├╝ld├╝ler.

Kerbela vak─▒as─▒, kad─▒nlar─▒n esir al─▒n─▒p ┼čehirlerde gezdirilmesi, (esirler i├žinde bulunan) Hz. Ali'nin (a.s) k─▒z─▒ (Zeynep) ve d├Ârd├╝nc├╝ ─░mam─▒n Kufe ve ┼×am'daki toplant─▒ yerlerinde konu┼čmalar─▒ ├ťmeyye o─čullar─▒n─▒ rezil etti ve Muaviye'nin y─▒llarca yapt─▒─č─▒ tebligat─▒ etkisiz b─▒rakt─▒. Hatta Yezid, Kerbela'da memurlar─▒ eliyle yap─▒lan bu i┼člerden kendisini temizlemeye ├žal─▒┼čt─▒. Kerbela vak─▒as─▒, etkisi ge├ž olmakla beraber ├ťmeyye o─čullar─▒n─▒ saltanattan d├╝┼č├╝rmekle birlikte Hz. Ali (a.s) taraftarlar─▒'n─▒n k├Âkle┼čmesinde b├╝y├╝k bir amildi. G├Âsterdi─či en yak─▒n etki ├že┼čitli k─▒yamlar ve bunun yan─▒ s─▒ra da on iki y─▒l s├╝ren kanl─▒ sava┼člard─▒r. ├ľyle ki, ─░mam H├╝seyin'in (a.s) katillerinden hi├žbiri intikam pen├žesinden kurtulamad─▒.

Tarihin ─░mam H├╝seyin (a.s) ve Yezid'le ilgili b├Âl├╝m├╝ okuyup o zaman─▒n h├ókim sistemi ├╝zerinde ara┼čt─▒rma yapan kimse bilir ki ─░mam─▒n bir yolu se├žmekten ba┼čka bir se├žene─či yoktu. O da ┼čehit olmakt─▒. ─░slam dininin apa├ž─▒k bir ┼čekilde ezilmesine neden olan biat, hi├žbir ko┼čulda ─░mam H├╝seyin i├žin m├╝mk├╝n de─čildi.

├ç├╝nk├╝ Yezid, ─░slam dinine ve kanunlar─▒na sayg─▒ g├Âstermemekle yetinmeyip, ─░slam'─▒ ezme─če korkusuzca tezah├╝r eden bir ki┼čiydi.

Fakat ge├žmi┼čleri (babas─▒), dinin kanunlar─▒na din ad─▒na muhalefet ediyor ve zahirde dine sayg─▒ g├Âsteriyorlard─▒. Hatta halk─▒n inand─▒─č─▒ Peygamber (s.a.a) ve sair dini ┼čahsiyetlere yard─▒m edip, onlar─▒n yan─▒nda bulunmalar─▒yla iftihar ediyorlard─▒.

─░┼čte buralardan, baz─▒ tarih├žilerin ─░mam Hasan ve ─░mam H├╝seyin hakk─▒nda ortaya s├╝rd├╝kleri g├Âr├╝┼člerin yanl─▒┼č oldu─ču ayd─▒nl─▒─ča kavu┼čmu┼č oldu. Baz─▒lar─▒ diyorlar ki ─░mam Hasan ve ─░mam H├╝seyin iki de─či┼čik tabiata sahiptiler. ─░mam Hasan sulhsever idi. K─▒rk bin askeri olmas─▒na ra─čmen bar─▒┼č─▒ kabul etti. Fakat ─░mam H├╝seyin sava┼č─▒ tercih etti. Nas─▒l ki k─▒rk ki┼či olmas─▒na ra─čmen Yezid'le sava┼ča kalkt─▒.

├ç├╝nk├╝ g├Âr├╝yoruz ki Yezid'e biat etme─či kabul etmeyen ─░mam H├╝seyin (a.s) on y─▒l karde┼či gibi Muaviye'nin h├╝k├╝meti d├Âneminde ya┼čad─▒ (Karde┼či de on y─▒l ya┼čam─▒┼čt─▒) Ama hi├žbir zaman muhalefet etmedi. Ger├žekten de ─░mam Hasan ve ─░mam H├╝seyin Muaviye ile sava┼čsalar da ├Âld├╝r├╝leceklerdi ve bunlar─▒n ├Âl├╝m├╝ ─░slam'a hi├žbir faydas─▒ olmayacakt─▒. Kendisini do─čru yolda g├Âsteren, sahabe, vahiy yazar─▒ ve m├╝minlerin day─▒s─▒ tan─▒tan ve her hileye ba┼čvuran Muaviye'nin siyaseti kar┼č─▒s─▒nda etki etmezdi.

Kald─▒ ki elindeki imkanlar─▒ kullan─▒p onlar─▒ kendi dostlar─▒ vas─▒tas─▒yla ├Âld├╝rt├╝p kendisi yas tutabilir ve kanlar─▒n─▒ almak isterdi. Nitekim ├╝├ž├╝nc├╝ halifeye de ayn─▒ muameleyi yapm─▒┼čt─▒.


1-- ─░r┼čad-i M├╝fid, s.179. ─░sbat-├╝l H├╝dat, c.4, s.168-212. Mes'udi'nin "─░sbat-ul Vasiyye" kitab─▒, Tahran bask─▒s─▒, y─▒l 1320, s.125.

2-- ─░r┼čad-i M├╝fid, s.182. Tarih-i Yakubi, c.2, s.226-228. Fusul-ul M├╝himme, s.163.

3-- Menak─▒b-─▒ ─░bn-i ┼×ehra┼čub, c.4, s.88.

4-- Menak─▒b-─▒ ─░bn-i ┼×ehra┼čub, c.4, s.88. ─░r┼čad-i M├╝fid, s.182, El ─░mamet├╝ ves Siyase, c.1, s.203, Yakubi Tarih-i, c.2, s.229, Tezkiret-ul Havas, s.235.

5- ─░r┼čad-i M├╝fid, s.201.

6-- Menak─▒b-─▒ ─░bn-i ┼×ehra┼čub, c.4, s.89.

7-- ─░r┼čad-i M├╝fid, s.201. Fusul-ul M├╝himme, s.168.

8-- ─░r┼čad-i M├╝fid, s.204. Fusul-ul M├╝himme, s.171. Makatil-ut Talibiyyin, ─░kinci bask─▒, s.73.

9-- ─░r┼čad-i M├╝fid, s.205. Fusul-ul M├╝himme, s.171. Makatil-ut Talibiyyin, s.73.

10-- Menak─▒b-─▒ ─░bn-i ┼×ehra┼čub, c.4, s.98. ─░r┼čad-i M├╝fid, s.214.

11-- Bihar-ul Envar, Kompani bask─▒s─▒, c.10, s.200, 202, 203.



Comments (0)

 

Kitap

Bu Kitab─▒ Okudunuz mu?
Reklam
"─░slamiyetin ├ľz├╝ Ger├žek Alevilik" bu kitap Alevili─čin ne oldu─čunu, nas─▒l bir inan├ž oldu─čunu, k─▒sa ve ├Âz bir ┼čekilde anlatacak ve Alevi karde┼člerimizin kendi inan├žlar─▒n─▒ anlamalar─▒na yard─▒mc─▒ olacakt─▒r.

Facebookta Payla┼č

Sayfay─▒ Facebookta Payla┼č─▒n

Arkada┼č─▒na Tavsiye Et

Aleviyyun.com © 2009 Arap Alevi Bilgilendirme Sitesi