Hz. Ali (a.s) Buyurdu ki:

B├╝y├╝k g├╝nahlar─▒n kefareti, zulme d├╝┼č├╝nlere yard─▒m etmek, acze d├╝┼č├╝nleri ferahland─▒rmakt─▒r.
Hz. Ali -
Hz. Ali (a.s)'─▒n Tevhitle ─░lgili Hutbesi PDF Yazd─▒r e-Posta
Administrator taraf─▒ndan yaz─▒ld─▒.   

ÔÇť┼×├╝phesiz AllahÔÇÖa ibadetin ba┼č─▒ OÔÇÖnu tan─▒makt─▒r. OÔÇÖnu tan─▒man─▒n es├ós─▒ ise O'nu tek ve e┼čsiz bilmektir. OÔÇÖnu tek ve e┼čsiz bilmenin ├Âl├ž├╝s├╝ ise OÔÇÖndan nitelikleri (di─čer varl─▒klarda bulunan noksan s─▒fatlar─▒) nefyetmektir. ├ç├╝nk├╝ ak─▒llar b├╝t├╝n niteliklerin┬á ve nitelik sahiplerinin yarat─▒k oldu─čuna tan─▒kl─▒k eder.
T├╝m yarat─▒klar da, nitelik ve nitelik sahibi olmayan bir yaratan─▒n varl─▒─č─▒na tan─▒kl─▒k eder. ├ç├╝nk├╝ her nitelik ve nitelik sahibi bir bile┼čimi g├Âsterir. Bile┼čim hud├╗sa (sonradan meydana geli┼če), hud├╗s ise ezeli olman─▒n muhal oldu─čuna tan─▒kl─▒k eder.

AllahÔÇÖ─▒n zat─▒n─▒ tan─▒d─▒─č─▒n─▒ iddi├ó eden OÔÇÖnu tan─▒mam─▒┼čt─▒r. OÔÇÖna s─▒n─▒r┬á koyan, OÔÇÖnu tek bilmemi┼čtir. O'na bir e┼č tasarlayan O'na┬á┬á inanmam─▒┼čt─▒r. OÔÇÖnu (di─čer bir varl─▒─ča) benzeten kimse, O'nun hakikat─▒na varmam─▒┼čt─▒r.

Her kim O'nun vehme s─▒─čd─▒─č─▒n─▒ sanarsa, OÔÇÖna y├Ânelmemi┼čtir. OÔÇÖnun (z├ót─▒n─▒n) k├╝nh├╝ne varmak isteyen, birli─čini tasdik etmemi┼čtir. OÔÇÖna i┼čaret eden, O'na y├Ânelmemi┼čtir. OÔÇÖna s─▒n─▒r tan─▒yan OÔÇÖnu kastetmemi┼čtir. OÔÇÖnu b├Âl├╝mlere ay─▒ran O'na teslim olmam─▒┼čt─▒r. OÔÇÖnun zat─▒yla ayakta duran her ┼čey ba┼čkas─▒na ba─č─▒ml─▒d─▒r ve ba┼čkas─▒na ba─č─▒ml─▒ olan her ┼čey bir sebep vas─▒tas─▒yla olu┼čmu┼čtur.

Yarat─▒klar─▒ OÔÇÖnun varl─▒─č─▒n─▒n ni┼čanesi ve ak─▒llar OÔÇÖnu tan─▒man─▒n vesilesidir. Fikirle h├╝ccet kesinle┼čir. Ni┼čanelerini yarat─▒klar─▒na h├╝ccet k─▒lm─▒┼č ve onlar─▒ yaratarak kendisi ve onlar aras─▒nda bir perde olu┼čturmu┼čtur. Varl─▒─č─▒yla yarat─▒klar─▒ndan ayr─▒l─▒r.

Onlar─▒ ara├žlarla donatmas─▒, kendisinin ara├žs─▒z oldu─čuna tan─▒kt─▒r; ├ž├╝nk├╝ ara├žlar; ara├ž sahiplerinin muhta├ž olduklar─▒na delildir. Yarat─▒klara bir ba┼člang─▒├ž belirlemesi O'nun ba┼člang─▒c─▒n─▒n olmad─▒─č─▒na tan─▒kl─▒k eder, ├ž├╝nk├╝ bir ba┼člang─▒c─▒ olan, ba┼čkas─▒n─▒ yoktan var edemez.

─░simleri, ger├že─če ula┼čmak i├žin bir vesiledir ve i┼čleri, ger├že─či anlamak i├žin vas─▒tad─▒r; Zat─▒ hak─▒kat─▒n ├Âz├╝d├╝r. Zat─▒, O'nunla yarat─▒klar─▒n─▒ ay─▒rmaktad─▒r. Her kim AllahÔÇÖ─▒ nitelendirirse O'nu tan─▒mam─▒┼čt─▒r ve O'na bir benzer tasarlayan O'ndan uzakla┼čm─▒┼čt─▒r. O'nun hakikatine vard─▒─č─▒n─▒ sanan hata etmi┼čtir.

Her kim, nerdedir derse OÔÇÖna bir mekan tasarlam─▒┼čt─▒r; her kim, nededir derse O'na bir mekan┬á isnat┬á etmi┼čtir; her kim,┬á nereye┬á y├Ânelmi┼čtir derse O'na bir s─▒n─▒r tayin etmi┼čtir; her kim, neden derse O'na bir sebep belirlemi┼čtir; her kim, nas─▒ld─▒r derse O'nu bir ┼čeye benzetmi┼čtir; her kim, ne zaman derse O'na bir zaman┬á tan─▒m─▒┼čt─▒r; her kim, ┼čuraya kadar derse O'na bir son belirlemi┼čtir; ve kim O'na bir son belirlerse O'nu b├Âlm├╝┼čt├╝r; kim O'nu b├Âlerse O'nu nitelendirmi┼čtir ve kim de O'nu nitelendirirse O'nu inkar etmi┼čtir; O'nu par├žalara ay─▒ran de─či┼čmeleri zevallar─▒ndan O'ndan y├╝z ├ževirmi┼čtir.

Allah, mahluklar─▒n─▒n de─či┼čmesiyle de─či┼čmez; s─▒n─▒rl─▒ varl─▒klar─▒n s─▒n─▒r─▒yla s─▒n─▒rlanmaz; birdir ama birli─či say─▒ya dayanmaz; O hi├ž bir ihtiyac─▒ olmayan ihtiyacs─▒zd─▒r; bir ┼čeye girmeden bat─▒n ve hi├ž bir ┼čeyden ayr─▒lmaks─▒z─▒n zahirdir; g├Ârmekle kavran─▒lmayand─▒r; a┼čikard─▒r; cisim olmayand─▒r latiftir; harekete ihtiyac─▒ olmayand─▒r faildir; fikire ihtiya├ž duymadan yarat─▒klar─▒n ├Âl├ž├╝s├╝n├╝ belirleyendir, hareket etmeksizin onlar─▒ d├╝zene koyand─▒r; ara├ž ve organa ihtiyac─▒ olmadan duyan ve g├Ârendir; yakla┼čmaya ihtiya├ž duymadan yak─▒n ve mesafe s├Âzkonusu olmaks─▒z─▒n uzakt─▒r; vard─▒r; yokluktan sonra de─čil; zamanlar O'na e┼člik etmez ve yerler O'nu kapsamaz; OÔÇÖnu uyku tutmaz; vas─▒flar O'nu s─▒n─▒rlamaz; vas─▒talar O'na engel olmaz; varl─▒─č─▒yla zamandan ve yokluktan ├Âne ge├žmi┼č ve ezeli olu┼čuyla ba┼člang─▒c─▒ olma s─▒n─▒r─▒n─▒ a┼čm─▒┼čt─▒r.

Duygu ve hisleri verenin O, olmas─▒ hasebiyle zat─▒n─▒n his ve duygulardan uzak oldu─ču, cevherleri yaratan oldu─ču i├žin de cevherinin olmad─▒─č─▒, yarat─▒klar─▒ yoktan vareden olmas─▒yla O'nun yarat─▒c─▒s─▒n─▒n olmad─▒─č─▒, e┼čyalar aras─▒ndaki ├želi┼čkileri icat eden olmas─▒yla da z─▒dd─▒n─▒n olmad─▒─č─▒ bilinir. Varl─▒klar─▒ birbirine e┼č olarak yaratan oldu─ču i├žin de O'nun bir e┼či olmad─▒─č─▒ anla┼č─▒l─▒r.

Karanl─▒─č─▒ nura ve s─▒ca─č─▒ so─ču─ča kar┼č─▒t k─▒lm─▒┼č; de─či┼čik unsurlar─▒ birle┼čtirmi┼č z─▒t olanlar─▒ birbirine yakla┼čt─▒rm─▒┼č; onlar─▒ ay─▒rmak ve birle┼čtirmekle ay─▒ran ve birle┼čtireni g├Âstermi┼č. B├╝t├╝n bunlar─▒ kendi rabbli─čine delil; gayb─▒na ┼čahit ve hikmetinin a├ž─▒klay─▒c─▒s─▒ k─▒lm─▒┼čt─▒r. ├ç├╝nk├╝ bu varl─▒klar─▒n olu┼čumu sonradan var olduklar─▒n─▒ g├Âsterir; varl─▒klar─▒, yokluklar─▒n─▒ bildirir; de─či┼čmeleri zevallerini bildirir, ve yok olmalar─▒ yarat─▒c─▒lar─▒n─▒n zevalinin olmad─▒─č─▒n─▒ g├Âsterir; Allah Te├óla buyuruyor ki; ÔÇťVe her ┼čeyden iki e┼č yaratt─▒k ki belki, siz (AllahÔÇÖ─▒) hat─▒rlayas─▒n─▒zÔÇŁ (1)

├ľnce ve sonray─▒ ortaya ├ž─▒kararak kendisinin ├Âncesi ve sonras─▒ olmad─▒─č─▒n─▒ g├Âstermi┼čtir. Yarat─▒klar─▒n─▒ ├že┼čitli i├žg├╝d├╝lerle yaratarak i├žg├╝d├╝s├╝n├╝n olmad─▒─č─▒n─▒, yarat─▒klar─▒ birbirlerinden farkl─▒ k─▒larak kendisinde de─či┼čikli─činin olmad─▒─č─▒n─▒ g├Âstermi┼čtir. Onlar─▒ belirli bir s├╝re ve zamana ba─čl─▒ k─▒lmakla kendisinin zamanla bir ba─člant─▒s─▒n─▒n olmad─▒─č─▒n─▒ ve yarat─▒klar─▒n─▒ birbirinden ay─▒rmakla ve birbirine gizli k─▒lmakla O'nunla yarat─▒klar─▒ aras─▒nda bir ├Ârt├╝n├╝n olmad─▒─č─▒n─▒ g├Âstermi┼čtir. Kullar varolmadan rabbli─čin hakikat─▒ ve yarat─▒k olmadan ilahl─▒─č─▒n hakikati O'nda var idi.

Duyulacak bir ses olmadan duyma g├╝c├╝ne, bilinen bir ┼čey olmadan bilginin ger├že─čine ve kudretini g├Âstermeden hakiki g├╝ce sahip idi. Yarat─▒klar olmadan yarat─▒c─▒ ismine ve mahlukat olmadan ├Âncede halik vasf─▒na lay─▒k idi.

Yarat─▒klar─▒ bir ┼čeye dayanmadan yaratm─▒┼čt─▒r ve bir ┼čeyden yararlanmadan aralar─▒nda uyum sa─člam─▒┼čt─▒r. Bir zorlu─ča d├╝┼čmeden onlara ├Âl├ž├╝ vermi┼čtir. Fikirler OÔÇÖnun zat─▒n─▒ kavrayamaz ve d├╝┼č├╝nceler O'nun hak─▒kat─▒n─▒ ku┼čatamaz.

ÔÇťNe zamanÔÇŁ diyerek O s─▒n─▒rlanamaz;┬á ÔÇť┼čimdiÔÇŁ kelimesi OÔÇÖnu yakla┼čt─▒rmaz; ÔÇťberaberÔÇŁ diyerek bir ┼čeyle beraber k─▒l─▒namaz; ÔÇť┼čayetÔÇŁ diyerek de gizlenemez. ÔÇťOÔÇŁ kelimesi OÔÇÖnu ku┼čatamaz. Bu kelimeler ancak kendilerini s─▒n─▒rlarlar.

Bu kelimelerin OÔÇÖnun yaratt─▒─č─▒ e┼čya aras─▒nda ge├žerlili─či vard─▒r; ├ž├╝nk├╝ bu ba─čla├žlar ihityac─▒ bildiriler; tezat, z─▒dd─▒n─▒n varl─▒─č─▒na benzeyen, benzerinin oldu─čunu ve olaylar zamanla birlikte olduklar─▒n─▒ g├Âsterirler.

─░simleriyle s─▒fatlar─▒ birbirinden farkedilir, o┬á isimlerle,┬á birlikte olanlar birbirinden ayr─▒l─▒r; olaylar o isimlerle vuku bulur. Yarat─▒klar─▒n ba┼člang─▒c─▒n─▒n olmas─▒ kadim olmad─▒klar─▒n─▒, s├╝reye ba─čl─▒ olmalar─▒ ezeli olmad─▒klar─▒n─▒ ve ÔÇťe─čer b├Âyle olmasayd─▒ÔÇŁ s├Âz├╝ cebre boyun e─čmediklerini g├Âsterir. Da─č─▒lmalar─▒ da─č─▒t─▒c─▒ olan─▒ bildirmi┼č ve kopmalar─▒ koparan─▒ g├Âstermi┼čtir.

Yarat─▒klar─▒ vas─▒tas─▒yla ak─▒llara tecelli ederek g├Âzlerden gizli kalm─▒┼č ve fikirler yarat─▒klar─▒na y├Ânelmi┼č bunlarla ibretler ortaya konmu┼č ve sabit olmu┼č ve bunlardan deliller a├ž─▒kl─▒k kazanm─▒┼čt─▒r. Ak─▒llarla Allah tastik edilir ve ikrarla iman kamil olur.

Marifet (AllahÔÇÖ─▒ tan─▒mak) olmadan din olmaz, tastik olmadan marifet m├╝mk├╝n olmaz ve ihlasl─▒ bir inan├ž olmaks─▒z─▒n tastik ger├žekle┼čmez. ─░hlas olmaks─▒z─▒n tevhid olmaz; Allah bir ┼čeye benzetilirse ihlas ger├žekle┼čmez; nitelikler O'na atfedilirse eksiklikler O'ndan tam olarak nefy olmaz ve halis tevhit ger├žekle┼čmez. Baz─▒ y├Ânlerden benzetme─či ge├žerli bilmek b├╝t├╝n y├Ânlerinde benzetmenin ge├žerli olmas─▒n─▒ gerekli k─▒lar; baz─▒ benzerliklerden O'nu m├╝nezzeh bilip baz─▒s─▒n─▒ kabul etmek tam tevhitten insan─▒ uzak d├╝┼č├╝r├╝r.

─░krar etmek inkar─▒ nefyetmektir; her t├╝rl├╝ inkar, ihlasa ula┼čmay─▒ ├Ânler.

Yarat─▒klarda olan ├Âzellik yart─▒c─▒da olmaz; yarat─▒lm─▒┼č i├žin m├╝mk├╝n olan bir ┼čey yarat─▒c─▒s─▒nda m├╝mk├╝n olmaz; O'nun i├žin hareket cari olmaz; b├Âl├╝nme ve birle┼čme OÔÇÖnda vuku bulmaz. OÔÇÖnun uygulad─▒─č─▒ ┼čey kendisi hakk─▒nda nas─▒l uygulanabilir?

O'nun ba┼člatt─▒─č─▒ ┼čey nas─▒l kendisine d├Ânebilir? O'nun olu┼čturdu─ču olu┼čum nas─▒l kendisi hakk─▒nda ge├žerli olabilir? Yoksa O'nun zat─▒ de─či┼čir, b├Âl├╝n├╝r ve ezelden olu┼ču m├╝mk├╝n olmaz ve ezeli olu┼čunun bir manas─▒ kalmaz.

Bu takdirde yarat─▒c─▒ mahluka d├Ân├╝┼č├╝r; arkas─▒ olursa ├Ân├╝ de olur; tamamlanmaya ihtiya├ž duyarsa eksik olmas─▒ gerekir. De─či┼čebilirse ezeli diye vas─▒flanamaz. Zaman─▒n ge├žmesi OÔÇÖnu etkilerse nas─▒l s├╝rekli olabilir? E┼čyadan etkilenen nas─▒l onlar─▒ yoktan var edebilir? B├Âyle olursa yarat─▒klar─▒n ni┼čanesini ta┼č─▒r. Yarat─▒klar OÔÇÖna ni┼čane olaca─č─▒na kendisi de di─čer bir yarat─▒c─▒n─▒n ni┼čanesi olur ve s─▒fat─▒┬á yarat─▒klar─▒n s─▒fatlar─▒na benzer. Bu ise, bat─▒l odu─čunu isbatlamak i├žin delile ihtiyac─▒ olmayan bir s├Âzd├╝r; bu husustaki soruya cevap vermek bile yersizdir.(2)

---------------------------------------------

1- Zariyat 49

2- Bu, s├Âzkonusu hutbenin bir b├Âl├╝m├╝d├╝r.


Comments (0)

 

Kitap

Bu Kitab─▒ Okudunuz mu?
Reklam
"─░slamiyetin ├ľz├╝ Ger├žek Alevilik" bu kitap Alevili─čin ne oldu─čunu, nas─▒l bir inan├ž oldu─čunu, k─▒sa ve ├Âz bir ┼čekilde anlatacak ve Alevi karde┼člerimizin kendi inan├žlar─▒n─▒ anlamalar─▒na yard─▒mc─▒ olacakt─▒r.

Facebookta Payla┼č

Sayfay─▒ Facebookta Payla┼č─▒n

Arkada┼č─▒na Tavsiye Et

Aleviyyun.com © 2009 Arap Alevi Bilgilendirme Sitesi