Hz. Ali (a.s) Buyurdu ki:

B├╝y├╝klere kar┼č─▒ sayg─▒l─▒ olun ki ├žocuklar da size kar┼č─▒ sayg─▒l─▒ olsunlar.
Hz. Ali -
─░nsan─▒n Yarat─▒l─▒┼č─▒ PDF Yazd─▒r e-Posta
Administrator taraf─▒ndan yaz─▒ld─▒.   

─░MAM CAFER ES-SADIK'IN

─░nsan─▒n yarat─▒l─▒┼č─▒ ve v├╝cudunun terkibi hakk─▒ndaki s├Âzleri


─░nsan d├Ârt tabiat, d├Ârt s├╝tun ve d├Ârt r├╝kun ile kendisini tan─▒mal─▒d─▒r.

Tabiatlar: Kan, safra, hava ve balgamdan ibarettir.

S├╝tunlar: Ak─▒l ve ak─▒ldan kaynaklanan kavrama ve ezberleme kabiliyetidir. R├╝kunlar: Nur, ─▒s─▒, ruh ve sudur. ─░nsan─▒n ┼čekli onun tiynetidir (tabiat─▒d─▒r). ─░nsan nur ile g├Âr├╝r, ─▒s─▒yla yiyip-i├žer, ruh ile hareket eder ve cinsel m├╝nasebette bulunur. Su (ve rutubet) ile de tad─▒lacak ┼čeylerin ve yeme─čin tad─▒n─▒ al─▒r. ─░┼čte bunlar insan ┼čeklinin yap─▒s─▒d─▒r.

E─čer insan─▒n akl─▒ nurla desteklenir, teyid olunursa o zaman insan alim, haf─▒z, zeki, uyan─▒k ve anlay─▒┼čl─▒ olur. ─░hlas, tevhid ve itaatta bulunmakla da nerede oldu─čunu, nimetlerin nereden kendisine ula┼čt─▒─č─▒n─▒, ni├žin d├╝nyaya geldi─čini ve nereye gidece─čini anlayacakt─▒r.

Kan insan─▒n v├╝cudunda bazen so─čuk, bazen de s─▒cak olarak dola┼č─▒r. Kan s─▒cak oldu─čunda (insan s─▒cak tabiatl─▒ oldu─čunda) insan sarho┼č, azg─▒n, ne┼čeli, katil, h─▒rs─▒z, sevin├žli, zinak├ór ve kibirli olur. Kan so─čuk oldu─čunda da gaml─▒, ├╝z├╝nt├╝l├╝, boynu b├╝k├╝k, zay─▒f ve unutkan olur. Bunlar hastal─▒─ča sebep olan etkenlerdir. Bunlar ilk olarak uygun olmayan bir saatte elveri┼čsiz bir ┼čeyi yeyip i├žmekle v├╝cuda gelir ve b├Âylece elemli hastal─▒klara sebep olur.

─░mam Sad─▒k aleyhi's-sel├óm daha sonra ┼č├Âyle buyurdu:

─░nsan─▒n v├╝cud yap─▒s─▒ ┼č├Âyledir: ─░nsan, ─▒s─▒yla yiyip - i├žer, ─▒s─▒yla ├žal─▒┼č─▒r, r├╝zgarla (hava yard─▒m─▒yla) i┼čitir, r├╝zgarla koklar, suyla yiyecek ve i├žecekleri tadar, ruhla hareket eder. E─čer mide ─▒s─▒s─▒ olmasayd─▒ yiyecek ve i├žecekler bedende hazmolmazd─▒. Hava olmasayd─▒ midenin ─▒s─▒s─▒ artmad─▒─č─▒ gibi d─▒┼čk─▒s─▒ da d─▒┼čar─▒ ├ž─▒kmazd─▒. Ruh olmasayd─▒ geli┼č-gidi┼č (hareket) olmazd─▒. Suyun so─čuklu─ču olmasayd─▒, midenin ─▒s─▒s─▒ insan─▒ yakard─▒. I┼č─▒k olmasayd─▒, insan g├Âr├╝p anlayamazd─▒.

─░nsan─▒n ┼čekli bal├ž─▒ktand─▒r. ─░nsan─▒n bedenindeki kemik, yery├╝z├╝ndeki a─čaca benzer; t├╝y ota, sinir (damarlar─▒) a─ča├ž ├╝ze-rindeki kabu─ča ve kan, yery├╝z├╝ndeki suya benzer. Susuz yerin k─▒vam─▒ olmad─▒─č─▒ gibi kans─▒z bedenin de k─▒vam─▒ olmaz. Beyin de kan─▒n ya─č─▒ ve kayma─č─▒d─▒r.

Yine insan─▒n yarat─▒l─▒┼č─▒nda d├╝nya ve ahiret unsurlar─▒ birle┼čmi┼čtir. Allah-u Teala bu iki unsuru terkip etti─činde insan─▒n ya┼čama yeri ister istemez yery├╝z├╝ oluvermi┼č ve b├Âylece semav├« bir unsur olmaktan ├ž─▒k─▒p yere inivermi┼čtir. Allah-u Teala bu iki unsuru birbirinden ay─▒rd─▒─č─▒nda, yani ecel geldi─činde ahiret unsuru tekrar g├Â─če d├Ânecektir. ├ľyleyse hay├ót yerde, ├Âl├╝m ise g├Âktedir (yani ├Âlene kadar yery├╝z├╝nde, ├Âld├╝kten sonra da g├Âkte ya┼čayacakt─▒r). ├ç├╝nk├╝, ruh ile bedenin aras─▒na ayr─▒l─▒k girerek, ruh ve nur, ├Ânceki ilk kudretlerine d├Ânecek ve beden de d├╝nya unsurundan oldu─ču i├žin yery├╝z├╝nde b─▒rak─▒lacakt─▒r.

Bedenin bozulmas─▒n─▒n sebebi de ┼čudur: R├╝zgar (hava), bedenin suyunu emip bal├ž─▒─č─▒ kurutur; bal├ž─▒k da ufalan─▒p ├ž├╝r├╝r ve bunlar─▒n hepsi ilk hakikatlerine (┼čekillerine) d├Ânerler. Ruhun hareketi nefisledir; nefsin hareketi ise r├╝zgarlad─▒r (havaylad─▒r). M├╝'minin nefsi ak─▒lla teyid olan bir nurdur. K├ófirin nefsi ise, muziplikten kaynaklanan bir ate┼čtir. K├ófir kendi ate┼činin ┼čeklinde (cinsinden)dir. M├╝'min de kendi nurunun ┼čeklindedir. Allah taraf─▒ndan olan ├Âl├╝m, m├╝'min i├žin rahmet, k├ófir i├žin ise azapt─▒r.

Allah-u Teala'n─▒n, iki ├že┼čit cezas─▒ vard─▒r: Biri ruhtan, di─čeri ise insanlar─▒n birbirine musallat olmas─▒ndan kaynaklan─▒r. Ruhtan kaynaklanan, hastal─▒k ve fakirliktir. ─░nsanlar─▒n birbirine musallat olmas─▒ndan kaynaklanan ise, belad─▒r.

Nitekim, Allah-u Teala Kur'an-─▒ Kerim'de ┼č├Âyle buyurmu┼čtur: "B├Âylece biz, kazand─▒klar─▒ ┼čeyler (g├╝nahlar) y├╝z├╝nden zalimlerin bir k─▒sm─▒n─▒ bir k─▒sm─▒na musallat ederiz (galip ederiz)." (1)

Demek ki, ruhun g├╝nah─▒n─▒n cezas─▒, hastal─▒k ve yoksulluktur. Baz─▒ insanlar─▒n baz─▒s─▒na musallat olmas─▒n─▒n sonucu ise intikam almakt─▒r. Bunlar─▒n hepsi m├╝'minler i├žin d├╝nyev├« bir cezad─▒r; ama k├ófirler i├žin hem bu d├╝nyada ceza var, hem de ahirette. Bunlar─▒n t├╝m├╝, sadece g├╝nah sebebiyledir.

G├╝nah ┼čehvetten kaynaklan─▒r; ┼čehvet de m├╝'minin hata ve unutkanl─▒─č─▒ndan kaynaklan─▒r veya mecbur ve g├╝├žs├╝z olmas─▒n─▒n neticesinde olur. K├ófir taraf─▒ndan vuku bulan ┼čeyler ise kas─▒t, inkar, tecav├╝z ve haset sebebiyledir.

Allah-u Teala ┼č├Âyle buyuruyor: "Kitap ehlinden ├žo─ču kendi-lerindeki hasetten dolay─▒ sizi, iman ettikten sonra k├╝fre d├Ând├╝rmek isterler." (2)


- - - -- -- - - - -- - - - - - -- - - --

1-EnÔÇÖam /129.

2- Bakara /109.



Comments (0)

 

Kitap

Bu Kitab─▒ Okudunuz mu?
Reklam
"─░slamiyetin ├ľz├╝ Ger├žek Alevilik" bu kitap Alevili─čin ne oldu─čunu, nas─▒l bir inan├ž oldu─čunu, k─▒sa ve ├Âz bir ┼čekilde anlatacak ve Alevi karde┼člerimizin kendi inan├žlar─▒n─▒ anlamalar─▒na yard─▒mc─▒ olacakt─▒r.

Facebookta Payla┼č

Sayfay─▒ Facebookta Payla┼č─▒n

Arkada┼č─▒na Tavsiye Et

Aleviyyun.com © 2009 Arap Alevi Bilgilendirme Sitesi