Hz. Ali (a.s) Buyurdu ki:

El i┼člerine yard─▒m edin; ├ž├╝nk├╝ bu yoksullu─ču azalt─▒r, hayat standard─▒n─▒ art─▒r─▒r.
Hz. Ali -
Alevilik ve Kad─▒n PDF Yazd─▒r e-Posta
Mahir Zubari taraf─▒ndan yaz─▒ld─▒.   

─░slamiyet ├Âncesinde ki cahiliye d├Âneminde, a┼ča─č─▒lanan, hor g├Âr├╝len, insan yerine bile konulmayan kad─▒nlar, ─░slamiyet ile birlikte hak ettikleri konuma gelmi┼člerdir. ─░slam dininin kad─▒nlarla ilgili getirdi─či hak ve ├Âzg├╝rl├╝kler sayesinde kad─▒n─▒n ─░slam toplumundaki rol├╝ ve ├Ânemi iyice artm─▒┼čt─▒r.

─░slam dininin ├Âz├╝ olan Alevilikte kad─▒n─▒n yeri son derece ├Ânemlidir. Bu ├Ânemin kayna─č─▒ ┼č├╝phesiz ki KurÔÇÖanÔÇÖ─▒ Kerim ve Ehl-i Beyt ├Â─čretisidir. KurÔÇÖanÔÇÖ─▒ KerimÔÇÖde kad─▒n─▒n ─░slam dininde ki yeri ve g├Ârevleri hakk─▒nda ├žok say─▒da ayet bulunmaktad─▒r. ├ľyle ki KurÔÇÖanÔÇÖ─▒ KerimÔÇÖdeki Nisa (kad─▒nlar) suresi, ─░slam dininin kad─▒nlara verdi─či ├Ânemin en a├ž─▒k g├Âstergesidir. Bu sure, haks─▒zl─▒─ča, bask─▒ya u─črayan kad─▒nlar─▒n, haklar─▒n─▒ belirten, onlar─▒ y├╝ce AllahÔÇÖ─▒n emirleriyle koruyan ├žok say─▒da ayet i├žermektedir.

Y├╝ce Allah, kad─▒n─▒ ve erke─či birbirini tamamlayan iki canl─▒ varl─▒k olarak yaratm─▒┼č ve her ikisini de farkl─▒ ├Âzelliklerle donatm─▒┼čt─▒r. Kad─▒n ve erkek birbirine muhta├ž b─▒rak─▒lm─▒┼č iki canl─▒d─▒r. Bu yarat─▒l─▒┼č mucizesi, toplumsal hayat─▒n temelini olu┼čturan y├╝ce AllahÔÇÖ─▒n takdiridir. Bu yarat─▒l─▒┼č ├Âzelliklerinden do─čurganl─▒k ├Âzelli─či ┼č├╝phesiz ki kad─▒n─▒n kendisine verilen en ├Ânemli ├Âzelliktir. Bu ├Âzellik bile kad─▒na de─čer vermenin gerekli─činin a├ž─▒k bir kan─▒t─▒d─▒r. Kad─▒n─▒ a┼ča─č─▒layan, hor g├Âren bir anlay─▒┼č─▒n Alevilikte yeri yoktur. Bu zihniyeti ta┼č─▒yan insanlar, kendilerini de do─čuran─▒n bir kad─▒n oldu─čunu asla unutmamal─▒d─▒rlar.

Kad─▒n─▒n g├Ârevleri

Alevilikte kad─▒n─▒n en temel g├Ârevi kocas─▒na sad─▒k olmas─▒ ve topluma faydal─▒ ├žocuklar yeti┼čtirmesidir. ─░slam dinine g├Âre kad─▒n, korunmas─▒, sahiplenilmesi ve g├Âzetilmesi gereken bir varl─▒kt─▒r. Bu g├Ârevler ┼č├╝phesiz erke─če d├╝┼čmektedir. KurÔÇÖanÔÇÖ─▒ KerimÔÇÖin Nisa suresi 34. Ayetinde y├╝ce Allah ┼č├Âyle buyurmu┼čtur: ÔÇťAllahÔÇÖ─▒n insanlardan bir k─▒sm─▒n─▒ di─čerlerine ├╝st├╝n k─▒lmas─▒ sebebiyle ve erkekler mallar─▒ndan harcama yapt─▒klar─▒ i├žin erkekler kad─▒nlar─▒n y├Âneticisi ve koruyucusudur.ÔÇŁ Baz─▒ kad─▒nlar─▒n erkeklerin fiziksel yarat─▒l─▒┼č ├╝st├╝nl├╝─č├╝n├╝ reddedip erkeklerin koruyuculu─ču al├žalt─▒c─▒ bir durum olarak alg─▒lamalar─▒ son derece yanl─▒┼čt─▒r ve Alevilikle ba─čda┼čmayan bir tutumdur. Nitekim unutulmamal─▒d─▒r ki yarat─▒l─▒┼č ger├že─či ┼čunu ortaya koymaktad─▒r: Erkeklerin de, kad─▒nlar─▒n da kendilerine ├Âzg├╝ yarat─▒l─▒┼č ├Âzellikleri vard─▒r ve herkes bu ├Âzelliklerin fark─▒nda olup ona g├Âre davranmal─▒d─▒r. Herkesin rol├╝ ve g├Ârevleri bellidir. Her ikisinin de kendine g├Âre baz─▒ zaaflar─▒ bulunmaktad─▒r.

Alevi inanc─▒nda kad─▒na sayg─▒ duyulur ve kad─▒nlara di─čer inan├žlardan daha fazla hak ve ├Âzg├╝rl├╝k verilir. Alevi toplumundaki kad─▒nlar─▒n ile farkl─▒ toplumlardaki kad─▒nlar─▒n ya┼čay─▒┼člar─▒ kar┼č─▒la┼čt─▒r─▒ld─▒─č─▒nda bu fark kolayca g├Âr├╝lebilir. Bu ├Âzg├╝rl├╝─č├╝n yan─▒nda kad─▒n─▒nda baz─▒ g├Ârevleri vard─▒r.

Hz. Ali (a.s) ┼č├Âyle buyurmu┼čtur: "Kad─▒n─▒n cihad─▒, kocas─▒na kar┼č─▒ olan g├Ârevlerini en iyi ┼čekilde yerine getirmek (ve onu ho┼čnut etmesidir.)" bu g├Ârevlerin en ├Ânemlilerinden birisi kocas─▒na itaat etmesi ve kocas─▒na sayg─▒s─▒n─▒ eksik etmemesidir. Hz. PeygamberÔÇÖimiz (s.a.a): "M├╝sl├╝man bir erkek, ─░slam'dan sonra, kendisine bakt─▒─č─▒nda huzur bulan, emretti─činde itaat eden ve g─▒yab─▒nda onun (haysiyetini) ve mal─▒n─▒ koruyan M├╝sl├╝man bir e┼čten daha iyi bir (nimet) ve fayda elde etmemi┼čtir." buyurmu┼čtur. Bu hadis bir kad─▒n─▒n, kocas─▒na kar┼č─▒ sorumluluklar─▒n─▒ ├žok iyi bir ┼čekilde ifade etektedir.

Kocas─▒na itaatin yan─▒nda Alevi bir kad─▒nda olmas─▒ gereken en ├Ânemli ├Âzellik iffetli olmas─▒d─▒r. Nitekim Hz. Ali (a.s): "Haya ve iffet iman adab─▒ndand─▒r; h├╝r insanlar─▒n ├Âzelli─či ve iyi insanlar─▒n s─▒fat─▒d─▒r."demi┼čtir. ─░ffet, kad─▒n─▒n sahip olmas─▒ ve korumas─▒ gereken en ├Ânemli s─▒fat─▒d─▒r. Hz. Muhammed (s.a.a) ┼č├Âyle buyurmu┼čtur: "Haya, on k─▒sma ayr─▒lm─▒┼čt─▒r; bunlar─▒n dokuz k─▒sm─▒ kad─▒nlara, bir k─▒sm─▒ ise erkeklere verilmi┼čtir." Yine Resul-i Ekrem (s.a.a): "En k├Ât├╝ kad─▒nlar─▒n─▒z, hayadan yoksun, (kocas─▒na kar┼č─▒) dili uzun ve a─čz─▒ bozuk olan kimsedir." buyurmu┼čtur. Bu hadisi yorumlayacak olursak, bir kad─▒n kocas─▒na sayg─▒y─▒ eksik etmemeli, al├žak g├Ân├╝ll├╝ ve geni┼č olmal─▒ ve ayn─▒ zamanda aile ve toplum hayat─▒n─▒ olumsuz etkileyecek t├╝m dedikodu ve k├Ât├╝ s├Âzlerden uzak durmal─▒d─▒r. Bu bilin├žle hareket eden bir kad─▒n hem Allah kat─▒nda hem toplum i├žinde hem de aile ya┼čant─▒s─▒ i├žinde hak etti─či mutluluklar─▒ ya┼čayacak ve sayg─▒n bir konuma gelecektir. ┼×unu vurgulamak gerekir ki kad─▒nlar─▒m─▒z dedikodudan uzak durmal─▒ ve toplumu, insanlar─▒ birbirine d├╝┼č├╝recek s├Âz ve eylemlerden ka├ž─▒nmal─▒d─▒r. Fitne, fesat, k─▒skan├žl─▒k, h─▒rs ve benzeri davran─▒┼člar Allah kat─▒nda g├╝nah olan ve insan─▒ dinden, iyilikten, huzurdan uzakla┼čt─▒r─▒p cehenneme yakla┼čt─▒ran davran─▒┼člard─▒r. Kad─▒nlar─▒m─▒z─▒n en hay─▒rl─▒ olan─▒ bu gibi olumsuz davran─▒┼člardan uzak duranlar─▒ olacakt─▒r. Alevilik inanc─▒ toplumu b├Âlen de─čil, toplumu b├╝t├╝nle┼čtiren bir ya┼čam tarz─▒n─▒ ├Â─č├╝tler.

Kendini Alevi diye tan─▒mlayan bir kad─▒n, Alevili─čin ne oldu─čunu, Alevili─čin tarihini, KurÔÇÖanÔÇÖ─▒ Kerim okumay─▒ bilmeli ve Ehl-i BeytÔÇÖi tan─▒mal─▒d─▒r.

Alevi bir kad─▒n fiziksel g├Âr├╝m├╝ne dikkat etmeli ve giyim ku┼čam─▒ ─░slam dininin ├žizdi─či ├žer├ževede olmal─▒d─▒r. Ne yaz─▒k ki g├╝n├╝m├╝zde a├ž─▒k giyinmek modernlik ve ├ža─čda┼čl─▒k gibi g├Âsterilmektedir. Halbuki bu d├╝┼č├╝nce tarz─▒ tamamen yanl─▒┼čt─▒r ve cahil insanlar─▒n d├╝┼č├╝ncesidir. Bug├╝ne kadar t├╝m Alevi kad─▒nlar, ninelerimiz, annelerimiz ─░slamiyetÔÇÖin ├žizdi─či s─▒n─▒rlar i├žinde ya┼čad─▒ ve giyindi. Bundan sonra da b├Âyle olmal─▒d─▒r. Alevi inanc─▒na a├ž─▒k giyinmeyi, uygunsuz giyinmeyi kabul etmez. ─░slam dini makul s─▒n─▒rlar i├žinde ├Ârt├╝nmeyi emreder. Y├╝ce Allah KurÔÇÖanÔÇÖ─▒ KerimÔÇÖde bu konuyla ilgili ┼č├Âyle buyurmaktad─▒r: ÔÇťEy peygamber! Han─▒mlar─▒na, k─▒zlar─▒na ve m├╝minlerin kad─▒nlar─▒na, ├Ârt├╝lerini ├╝stlerine almalar─▒n─▒ s├Âyle. Bu h├ól onlar─▒n tan─▒n─▒p da taarruza u─čramamalar─▒ i├žin daha hay─▒rl─▒d─▒r. Allah ba─č─▒┼člayan esirgeyendir.ÔÇŁ (Ahzap 59). ─░nsanlar─▒ hayvanlardan ay─▒ran en ├Ânemli ├Âzelliklerden biri ├Ârt├╝nmesidir. ├ľrt├╝nme, insanlar─▒n nefislerinin yaratt─▒─č─▒ k├Ât├╝ arzular─▒ engelleyen bir z─▒rht─▒r. Moda ad─▒ alt─▒nda kad─▒nlar─▒m─▒z─▒ a├ž─▒k giyinmeye ├Âzendiren ve ├╝stelik bunu ÔÇť├ža─č─▒n bir gere─čiÔÇŁ olarak sunan zihniyet Alevilikle ba─čda┼čmaz ve toplumu felakete g├Ât├╝r├╝r. Hi├žbir ayet bo┼čuna inmemi┼č, hi├žbir hadis de bo┼čuna s├Âylenmemi┼čtir. Din, ┼č├╝phesiz ki insanlar─▒ iyili─če ve mutlulu─ča davet eder. Bundan kimsenin ┼č├╝phesi olmas─▒n. ├ça─čda┼čl─▒k a├ž─▒k giyinmekle, uygunsuz giyinmekle de─čil, ┼čerefle, namusla, iffetli olmakla ve ak─▒lla ├Âl├ž├╝l├╝r. K├Ât├╝ zaman─▒n k├Ât├╝ tuzaklar─▒na d├╝┼čmemek gerekir. ResulÔÇÖi Ekrem (s.a.a) k─▒z─▒ Hz. Fat─▒ma'ya (s.a) hitaben ┼č├Âyle buyurmu┼čtur: "Ey Fat─▒ma, her hangi bir kad─▒n g├╝zel bir ┼čekilde s├╝slenir ve g├╝zel bir elbiseyle evinden ├ž─▒karak insanlar─▒n dikkatini ├╝zerinde toplar ve kendisine bakmalar─▒n─▒ sa─člarsa, yedi g├Â─č├╝n ve yerlerin melekleri ona lanet eder ve ├Âl├╝p de cehenneme girinceye kadar, Allah'─▒n gazab─▒na mazhar olur. (Elbette tevbe edip d├Ân├╝┼č yapar ve bir daha tekrarlamazsa o ba┼čka.)" yine konuyla ilgili Hz. Ali (a.s), Hz. MuhammedÔÇÖten (s.a.a) ┼ču s├Âz├╝ nakletmi┼čtir: "Zamanlar─▒n en k├Ât├╝s├╝ olan ve k─▒yametin yakla┼čt─▒─č─▒ bir zaman olan ah─▒r├╝z-zamanda, bir ├žok kad─▒nlar olacak ki ├Ârt├╝l├╝ olduklar─▒ halde ├ž─▒plakt─▒rlar; s├╝slerini g├Âsterirler; dinden ├ž─▒k─▒p fitnelere girerler; ┼čehvetlere y├Ânelirler; nefsani lezzetlere ko┼čarlar ve haramlar─▒ mubah k─▒larlar. Onlar cehenneme girip orada ebedi olarak kalacaklard─▒r. (B├╝t├╝n bunlar tevbe edilmedi─či takdirdedir tabi.)"

Tesett├╝r, uygun giyinme, kad─▒nlar─▒n g├╝zelli─činden, haysiyetinden hi├žbir ┼čey almaz aksine kad─▒nlara de─čer ve haya katar. Kad─▒nlar─▒m─▒z─▒n da bu bilin├žle hareket etmeleri gerekmektedir.

Alevi bir kad─▒n iyi bir anne de olmal─▒d─▒r. ├çocu─čun muhatap oldu─ču, ilk e─čitimini ald─▒─č─▒ ki┼či annesidir. Bir anne, gelece─čin toplumunun bir ├╝yesi olacak ├žocu─čuna iyi bir terbiye vermekle y├╝k├╝ml├╝d├╝r. ─░yi terbiye alm─▒┼č, iyi e─čitilmi┼č, sevgiyle b├╝y├╝t├╝lm├╝┼č bir ├žocuk, g├╝zel bir gelece─čin g├╝zel bir toplumun da habercisidir. Bu konuda en ├Ânemli g├Ârev ┼č├╝phesiz anneye d├╝┼čmektedir. ├çocuk, i┼členmemi┼č bir maden gibidir. Bu madeni i┼čleyecek ve bu madene de─čer katacak ilk ki┼či annedir.

Terbiyeli, dinine ve k├╝lt├╝r├╝ne ba─čl─▒, toplumuna faydal─▒ ├žocuklar─▒ yeti┼čtiren bir anneden daha hay─▒rl─▒ bir kad─▒n olamaz. Nitekim Hz. MuhammedÔÇÖin (s.a.a) ÔÇťCennet analar─▒n ayaklar─▒ alt─▒ndad─▒r.ÔÇŁ s├Âz├╝ her ┼čeyi ├Âzetlemektedir.

Hz. Ali (a.s). "En iyi kad─▒nlar─▒n─▒z be┼č ├Âzelli─če sahip olan kimselerdir." "O be┼č ├Âzellik nedir ya Emir-el M├╗'minin?" diye sorulunca ┼č├Âyle buyurdu:

a-) Hafif y├╝kl├╝ ve mihri az olan,

b-) Yumu┼čak huylu ve g├╝zel ahlakl─▒ olan,

c-) Kocas─▒na itaat eden,

d-) (Onun y├╝z├╝nden) kocas─▒ ├Âfkelendi─činde, onu raz─▒ etmeden uyumayan,

e-) Kocas─▒ bir yere gitti─činde onun g─▒yab─▒nda onu koruyan; (haysiyetine, mal─▒na kimseyi dokundurmayan) kad─▒n."

Evet b├Âyle bir kad─▒n, Allah-u Teala'n─▒n bir eleman─▒d─▒r; Allah'─▒n eleman─▒ ise hi├žbir zaman h├╝srana u─čramaz." ─░┼čte b├Âyle bir kad─▒n y├╝ce AllahÔÇÖ─▒n r─▒zas─▒n─▒ kazanan kad─▒nd─▒r.

Alevi kad─▒n─▒, iffetini koruyan, inan├žl─▒, fiziksel g├Âr├╝m├╝ne ─░slami kurallar i├žinde dikkat eden, e┼čine itaat edip sayg─▒ duyan iyi bir e┼č; hay─▒rl─▒ evlatlar yeti┼čtiren iyi bir anne; ve toplumunu iyi temsil eden iyi, bilin├žli ve ak─▒ll─▒ bir insan olmal─▒d─▒r. Zaman─▒n aldat─▒c─▒ heveslerine kanmayan, k─▒skan├žl─▒k, fitne, fesat, h─▒rs gibi k├Ât├╝ huylar─▒ ta┼č─▒mayan kad─▒nd─▒r.

─░slamÔÇÖ─▒n ├Âz├╝ olan Alevilikte kad─▒n de─čerlidir ve hep ├Âyle kalacakt─▒r. Kad─▒n─▒n de─čerli oldu─čunu hem KurÔÇÖanÔÇÖ─▒ KerimÔÇÖdeki ayetler, hem de Hz. MuhammedÔÇÖin (s.a.a) hadisleri ve imamlar─▒m─▒z─▒n s├Âzleri tasdik eder. ─░slam dininin hem erke─če hem de kad─▒na y├╝kledi─či sorumluluklar vard─▒r. Bu sorumluluklar yerine getirilmelidir. Kar┼č─▒l─▒kl─▒ sevgi-sayg─▒dan ├Âd├╝n verilmemelidir. Ve en ├Ânemlisi insanlar─▒m─▒z Alevi toplumunun bireyleri olduklar─▒n─▒ hi├žbir zaman unutmamal─▒d─▒rlar. Alevilik inanc─▒ ─░slamÔÇÖ─▒n ├Âz├╝d├╝r ve herkes bu ├Âze uygun ┼čekilde davranmal─▒d─▒r. Bu yolda y├╝ce AllahÔÇÖ─▒n emirlerinin yer ald─▒─č─▒ KurÔÇÖanÔÇÖ─▒ Kerim ve Ehl-i Beyt ├Â─čretisi iki temel rehberimiz olacakt─▒r. Y├╝ce Allah, iyili─čin pe┼činde ko┼čanlar─▒n yard─▒mc─▒s─▒d─▒r.

 

Comments (3)

 

Kitap

Bu Kitab─▒ Okudunuz mu?
Reklam
"─░slamiyetin ├ľz├╝ Ger├žek Alevilik" bu kitap Alevili─čin ne oldu─čunu, nas─▒l bir inan├ž oldu─čunu, k─▒sa ve ├Âz bir ┼čekilde anlatacak ve Alevi karde┼člerimizin kendi inan├žlar─▒n─▒ anlamalar─▒na yard─▒mc─▒ olacakt─▒r.

Facebookta Payla┼č

Sayfay─▒ Facebookta Payla┼č─▒n

Arkada┼č─▒na Tavsiye Et

Aleviyyun.com © 2009 Arap Alevi Bilgilendirme Sitesi