Hz. Ali (a.s) Buyurdu ki:

B├╝y├╝k g├╝nahlar─▒n kefareti, zulme d├╝┼č├╝nlere yard─▒m etmek, acze d├╝┼č├╝nleri ferahland─▒rmakt─▒r.
Hz. Ali -
Neden Hz. Ali ve Ehli Beyt (a.s.a)? 1 PDF Yazd─▒r e-Posta
Ender Da─č taraf─▒ndan yaz─▒ld─▒.   

├ço─čumuz Alevilik hakk─▒nda bir├žok yaz─▒ okumu┼č veya az ├žok bilgi sahibiyizdir. Ne yaz─▒k ki tarihsel s├╝re├žte Ehlis├╝nnet kesimindeki insanlara Alevilik hep yanl─▒┼č tan─▒t─▒ld─▒. Emevi d├Âneminde ba┼člayan Alevi karalama ve katliamlar─▒, Abbasi, Eyyubi ve Osmanl─▒ d├Âneminde devam etti. Gazali ve ─░bni TeymiyyeÔÇÖnin Alevilerle ilgili ÔÇťkatli vacipÔÇŁ fetvalar─▒n─▒, Osmanl─▒ d├Âneminde ┼×eyh├╝lislam olan ─░bni Kemal ve talebesi Ebu SuudÔÇÖun tekrar dile getirmeleri Alevi k─▒y─▒mlar─▒n─▒n daha da artmas─▒na neden olmu┼čtur. Ne yaz─▒k ki, g├╝n├╝m├╝zde baz─▒ yobazlar hala biz Alevileri ─░slamÔÇÖ─▒n d─▒┼č─▒nda bir inan├žm─▒┼č─▒z gibi tan─▒tmakta ve o devirde bizlere at─▒lan iftiralar─▒ tekrarlamaktad─▒r.

Oysa Alevilerin tek su├žu ve onlardan (fetvac─▒lardan) fark─▒, peygamberden sonra kendilerine imam ve halife olarak Hz. AliÔÇÖyi (as) se├žmeleri ve f─▒khi ve sosyal konularda EhlibeytÔÇÖe (a.s.a) tabi olmalar─▒d─▒r.

Ben burada Alevilerin neden Hz. MuhammedÔÇÖten (s.a.a) sonra Hz. AliÔÇÖye (as) tabi olduklar─▒n─▒, tarihi kaynaklara dayanarak yazmak istiyorum. Peygamberimiz Hz. Muhammed (s.a.a) d├Âneminden ba┼člayarak, Alevili─čin nas─▒l olu┼čmaya ba┼člad─▒─č─▒n─▒ g├Ârelim.

Hz. MuhammedÔÇÖin (s.a.a) peygamberli─čini ilan etti─či g├╝nden beri yan─▒nda destek├ži olarak her zaman Hz. Ali (as) vard─▒. Di─čer s├Âzde dostlar─▒ ya da sahabesi olarak bizlere tan─▒t─▒lan ki┼čiler, peygamberi sava┼čta y├╝z ├╝st├╝ b─▒rakt─▒klar─▒nda, yan─▒nda koruyucu olarak yaln─▒zca Hz. Ali (as)ÔÇÖ─▒ g├Ârd├╝. Tarihsel olarak bu olaylardan bahsetmeye kalkarsak yaz─▒ ├žok uzayaca─č─▒ndan, sadece S├╝nni kaynakl─▒ hadislerden ├Ârnekler verecek ve Alevilerin neden Hz. Muhammed (s.a.a) den sonra Hz. Ali ve Ehlibeyt (as)ÔÇÖin yan─▒nda olup onlara tabi olduklar─▒n─▒ ve b├Âylelikle Alevili─čin neden-nas─▒l olu┼čtu─čunu anlataca─č─▒z..

Aleviler neden Hz. Muhammed (s.a.a) den sonra Hz. AliÔÇÖye (as) ba─čland─▒lar?

Bu sorunun cevab─▒ a├ž─▒k ve nettir; Aleviler peygamberin hadislerine ve vasiyetine uyarak ondan sonra Hz. Ali (as)ÔÇÖa tabi oldular. Bu hadislerden ilkini peygamberimiz (s.a.a) Hz. Ali (as) daha ├žocukken s├Âylemektedir. ÔÇťHz. Resulullah (s.a.a)'a "En yak─▒n a┼čiretini uyar" (┼×uara S├╝resi 214.Ayet) ayeti nazil olmu┼č ve Allah Teala Hz. Resulullah'─▒ kendi akrabalar─▒n─▒ uyarmakla g├Ârevlendirmi┼čtir. Bunun ├╝zerine, Hz. Resulullah, Hz. Ali (a.s)'─▒ yemek haz─▒rlayarak, yak─▒n akrabalar─▒n─▒ yeme─če davet etmekle g├Ârevlendirmi┼čtir. O g├╝n Hazret'in daveti ├╝zerine, aralar─▒nda Ebu Talip, Hamza, Abbas ve Ebu Leheb'in de bulundu─ču yakla┼č─▒k k─▒rk ki┼či Hz. Ebu Talib'in evinde toplanm─▒┼čt─▒r.

Hz. Resulullah (s.a.a), yemek yendikten sonra, kendisinin Allah taraf─▒ndan peygamberlikle g├Ârevlendirildi─čini onlara ┼č├Âyle a├ž─▒klam─▒┼čt─▒r: "Ey Abd├╝lmuttalip o─čullar─▒! Andolsun Allah'a ki; ben Arap gen├žleri aras─▒nda kendi kabilesine benim getirdi─čim ┼čeyden daha hay─▒rl─▒ bir ┼čey getiren bir genci tan─▒m─▒yorum. Ben sizin i├žin d├╝nya ve ahiret hayr─▒n─▒ getirmi┼čim. Allah beni, sizleri O'na davet etmekle g├Ârevlendirmi┼čtir. Sizlerden kim benim bu g├Ârevimde bana yard─▒m etmeye haz─▒rd─▒r ki, benim karde┼čim, vasim ve sizin aran─▒zda halifem olsun?"

"Orada haz─▒r bulunanlar─▒n hi├žbirinden bir ses ├ž─▒kmaz ve yaln─▒zca Hz. Ali (a.s) kalk─▒p "Ey Allah'─▒n Peygamberi! Sana yard─▒m etmeye ben haz─▒r─▒m"der.

Hz. Resulullah (s.a.a) Hz. Ali'ye: "Ey Ali! Sen otur" der ve bu sahne ├╝├ž defa tekrarlan─▒r. Her ├╝├ž├╝nde de o Hazret'e icabet eden yaln─▒zca Hz. ─░mam Ali (a.s) olur.

Bunun ├╝zerine, Hz. Resulullah (s.a.a) m├╝barek elini Hz. Ali (a.s)'─▒n omuzuna koyarak: "Bu benim karde┼čim, vasim ve sizin aran─▒zdaki halifemdir, onu dinleyin ve ona itaat edin" buyurur.

Bunun ├╝zerine, orada bulunanlar g├╝lerek kalk─▒p Ebu Talib'e: "Sana kendi ├žocu─čunu dinleyip, onun emrine uyman─▒ farz k─▒ld─▒!"diyerek da─č─▒l─▒p giderler." (Taberi Tefsiri c.19 s. 68, D├╝rr-├╝l Mensur c.5 s.97, El-Mizan c.15 s.335)

Bu olayda Hz. Muhammed (s.a.a) Hz. Ali (as)ÔÇÖ─▒ yerine halife tayin etti─čini a├ž─▒k├ža belirtmektedir. ─░slamÔÇÖ─▒n ilk y─▒llar─▒nda vuku bulan bu olayda ger├žek anlamda destek├ži olarak peygamberin yan─▒nda sadece Hz. Ali (as) vard─▒. ─░slamÔÇÖ─▒n ilerleyen zamanlar─▒nda da peygamber (s.a.a) destek├ži olarak yan─▒nda daima Hz. AliÔÇÖyi (as) g├Ârecektir.

Hz. Muhammed (s.a.a) bir├žok hadiste Ehlibeytinden bahsetmi┼čtir. ├ľncelikle Ehlibeytin k─▒saca kimler olduklar─▒n─▒ anlatay─▒m. Abdullah b. Cafer b. Ebutalib ┼č├Âyle rivayet eder:

Resulullah (s.a.a) Allah'─▒n rahmetinin inmek ├╝zere oldu─čunu g├Âr├╝nce, "├ça─č─▒r─▒n gelsinler, ├ža─č─▒r─▒n gelsinler" diye buyurdu. Safiyye, "Kimi ├ža─č─▒ral─▒m ya Resulullah?" diye sorunca o hazret, "Ehlibeyt'imi, Ali, Fat─▒ma, Hasan ve H├╝seyin'i" diye buyurdu. Onlar─▒ ├ža─č─▒rd─▒klar─▒nda Hazret abas─▒n─▒ onlar─▒n ├╝zerine ├Ârtt├╝ ve ellerini g├Âky├╝z├╝ne kald─▒rarak ┼č├Âyle buyurdu: "Allah'─▒m! Bunlar benim Ehlibeytimdir. O halde Muhammed ve ├él-i Muhammed'e selam g├Ânder." Tam o s─▒rada ┼ču ayet nazil oldu:

"Ey Ehlibeyt, ger├žekten Allah, sizden ricsi (g├╝nah ve ├žirkinli─či) defetmek ve sizi tertemiz k─▒lmak ister." (Ahzab, 33) M├╝stedreku's - Sahihayn, c. 3, s. 147.) ayetin ini┼č sebebi a├ž─▒kt─▒r ve bu ayette Allah (cc) Ehlibeyti t├╝m g├╝nahlardan masum ve pak k─▒lm─▒┼čt─▒r. Ay─▒ca hadiste de Ehlibeytin kimler oldu─ču a├ž─▒k├ža belli olmaktad─▒r. Yaz─▒lar─▒n ilerleyen b├Âl├╝mlerinde Ehlibeytten bahsetti─čimizde herkesin Ehlibeytin kimlerden olu┼čtu─čunu bilmesini istiyorum. ├ç├╝nk├╝ g├╝n├╝m├╝zde baz─▒ kesim Ehlibeytin i├žine peygamber e┼člerini de katmak istemektedir. Bu hadise benzer ba┼čka bir S├╝nni kayna─č─▒nda bu g├Âr├╝┼č ├ž├╝r├╝t├╝lmektedir: ├ťmm├╝'l M├╝minin ├ťmm-├╝ Seleme'nin nakletti─či rivayette ┼č├Âyle ge├žer: ÔÇťTathir ayeti benim evimde Resulullah'a (s.a.a) nazil oldu. Bu ayet inince odada yedi ki┼či vard─▒: Cebrail, Mikail, Ali, Fat─▒ma, Hasan, H├╝seyin ve Resulullah (s.a.a). Ben de o s─▒rada odan─▒n e┼či─činde oturmu┼čtum. Ayet inince ben Resul-i Ekrem'e, "Ya Resulullah; ben Ehlibeyt'ten de─čil miyim?" diye sordu─čumda o hazret, "Sen sonu hay─▒rl─▒ olan bir kad─▒ns─▒n, sen peygamberin e┼člerindensin" buyurdu." (1) Bu hadiste peygamberin ├ťmm├╝'l M├╝minin ├╝mm-├╝ Seleme yi Ehlibeyte dahil etmemesi peygamber e┼člerinin Ehlibeytten olmad─▒─č─▒ anlam─▒na gelmektedir.

┼×imdi gelelim peygamber (s.a.a)ÔÇÖin Ehlibeyt hakk─▒ndaki hadislerinin ilk ├Ârne─čine.

Peygamberimiz Hz. Muhammed (s) buyurdu ki: ÔÇťBenim Ehlibeytim NuhÔÇÖun gemisi gibidir. Her kim gemiye bindiyse kurtuldu, Her kim muhalefet ettiyse bo─čuldu.ÔÇŁ (2) Peygamberimiz bu hadiste a├ž─▒k├ža ├╝mmetine tek kurtulu┼č yolunun Ehlibeyt oldu─čunu s├Âylemektedir. Gemi hadisini anlamak i├žin Nuh (as)ÔÇÖ─▒n gemisi hakk─▒nda biraz bilgi vermek gerekmektedir. Bilindi─či gibi Nuh (as) 950 y─▒l kavmini imana davet etti. Ama ├žok az ki┼či NuhÔÇÖa (as) inand─▒. En sonunda Allah (cc) Nuh (as)ÔÇÖa bir gemi in┼ča etmesini ve i├žine sadece inananlar─▒ almas─▒n─▒ emreder. Nuh (as) gemiyi in┼ča eder ve tufan g├╝n├╝ i├žine inananlar─▒ al─▒r. B├Âylelikle inanlar Nuh (as) sayesinde tufandan kurtulur. ─░nanmayanlar ise suda bo─čulup gider. Peygamberimizde kendinden sonra ├╝mmetinin bo─čulup gitmemesi i├žin onlara Ehlibeyti tavsiye eder. Ve ├╝mmetine Ehlibeytin NuhÔÇÖun gemisi gibi oldu─čunu s├Âyleyerek kurtulu┼č i├žin ne kadar ├Ânemli olduklar─▒n─▒ bu hadisi ┼čerifte dile getirmi┼čtir. Bu hadisi ┼čerif bize sadece Ehlibeytin yolunda gidip onlara tabi olanlar─▒n kurtulabilece─čini s├Âylemektedir. Ehlibeyt yerine ba┼čka ki┼čilere tabi olanlar ise kesinlikle bo─čulacakt─▒r. ├ç├╝nk├╝ Ehlibeyt d─▒┼č─▒nda insan─▒ kurtulu┼ča g├Ât├╝recek hi├žbir gemi yoktur.

Aleviler Hz. Muhammed (s.a.a) den sonra tam teslimiyetle Ehlibeyte ba─čland─▒lar. ├ç├╝nk├╝ peygamberimizin s├Âyledi─či hadisler a├ž─▒kt─▒. Bu hadislerden biri de Gadir Hum g├╝n├╝ peygamberimizin veda hutbesinde dile getirdi─či hadistir.

Hz. Muhammed (s.a.a) ┼č├Âyle buyurdu: "Yak─▒nda beni ├ža─č─▒racaklar ve ben de icabet edece─čim (yani ecelim ula┼čt─▒), (Allah kat─▒nda) ben de sorumluyum, siz de. O g├╝n siz Allah'a ne cevap vereceksiniz?" Oradakiler hep bir a─č─▒zdan:

"Senin en iyi ┼čekilde risaletini yerine getirdi─čine, bizim i├žin hay─▒r diledi─čine tan─▒kl─▒k edece─čiz; Allah seni m├╝k├ófatland─▒rs─▒n" diye ba─č─▒rd─▒lar. Bunun ├╝zerine Resulullah (s.a.a), "Allah'tan ba┼čka ilah olmad─▒─č─▒na Muhammed'in O'nun kulu ve el├žisi oldu─čuna, cennet ve cehennemin bir ger├žek oldu─čuna tan─▒kl─▒k etmiyor musunuz?" diye sorunca da insanlar, "Evet" dediler. "B├╝t├╝n bunlara tan─▒kl─▒k ediyoruz." Bunun ├╝zerine o hazret, "Allah'─▒m! ┼×ahid ol" buyurdu ve sonra, "Sesimi duyuyor musunuz?" diye sordu. Buna da "evet" cevab─▒n─▒ verdiler. Bunun ├╝zerine Resul-i Ekrem (s.a.a) ┼č├Âyle buyurdu: "Ey insanlar! Ben yak─▒nda sizden ayr─▒laca─č─▒m ve siz Kevser Havuzu'nun ba┼č─▒nda bana geleceksiniz. O ├Âyle bir havuzdur ki Kevser havuzu, geni┼čli─či Basra'dan Sana'ya kadard─▒r. O havuzun kenar─▒nda g├Âkteki y─▒ld─▒zlar─▒n say─▒s─▒nca g├╝m├╝┼č kadehler vard─▒r. Ben orada sizin aran─▒zda emanet b─▒rakt─▒─č─▒m iki paha bi├žilmez ┼čeyi soraca─č─▒m. O halde benden sonra o iki ┼čeye nas─▒l davranman─▒z gerekti─čine dikkat edin!"

Bu arada halk─▒n i├žinden biri ba─č─▒rarak "Ya Resulullah! O iki paha bi├žilmez ┼čey nelerdir?" diye sordu. Resul-i Ekrem (s.a.a) ┼č├Âyle buyurdu:

"Onlardan biri, bir taraf─▒ Allah'─▒n elinde ve di─čer taraf─▒ ise sizin elinizde olan Allah'─▒n Kitab─▒'d─▒r. Ona s─▒ms─▒k─▒ sar─▒l─▒n, emirlerini de─či┼čtirmeyin; aksi durumda sapars─▒n─▒z. Di─čeri ise, ─░tretim, Ehlibeytim'dir. Latif ve Hab├«r olan Allah bu ikisinin Kevser Havuzu'nun ba┼č─▒nda bana ula┼č─▒ncaya kadar birbirinden ayr─▒lmayaca─č─▒n─▒ bildirdi. Ben o ikisi i├žin Allah'tan bunu istedim. O halde o ikisinden ├Âne ge├žmeyin, aksi durumda helak olursunuz. O ikisinden geride de kalmay─▒n, yoksa helak olursunuz. Onlara bir ┼čey ├Â─čretmeye kalk─▒┼čmay─▒n; ├ž├╝nk├╝ onlar sizden daha bilgilidirler." Mecmau'l - Zevaid, c. 9, s. 162 - 163 ve 165. Baz─▒ s├Âzc├╝kleri Hakim Haskan├«'ni rivayetlerinde, c. 3, s. 109 - 110 ve Tarih-i ─░bn-i Kesir, c. 5, s. 209'da ge├žmi┼čtir.

Hz. Muhammed (s.a.a) bu hadisi farkl─▒ yerlerde farkl─▒ ┼čekilde defalarca dile getirmi┼čtir. S├╝nni kitaplar─▒n─▒n ├žo─ču da bu hadisin farkl─▒ ├Ârneklerini nakletmi┼člerdir. Hadisi ┼čerifte peygamber ├╝mmetine kendisinden sonra kurtulu┼ča ermeleri i├žin tutunmalar─▒ gereken iki emanetten bahsetmi┼č. Bunlardan birinin Kuran, di─čerinin de Ehlibeyt oldu─čunu dile getirmi┼č ve insan─▒n ikisine tutunarak ancak kurtulu┼ča erebilece─čini buyurmu┼čtur.

Ki┼či sadece KuranÔÇÖa tutunup Ehlibeyti terk ederse kurtulu┼ča eremez ayn─▒ ┼čekilde Ehlibeyte tutunup KuranÔÇÖ─▒ terk ederse kurtulu┼ča eremez. Bu nedenle Aleviler KuranÔÇÖla beraber Ehlibeyte tutunup onlar─▒n yolunda giderler. ├ç├╝nk├╝ bizi kurtulu┼ča peygamberimizin kendisinden sonra b─▒rakt─▒─č─▒ emanetler g├Ât├╝recektir. Bu hadisleri okuyanlar herhalde ┼čimdi Alevilerin neden Hz. Ali (as)ÔÇÖ─▒n velayetinden ayr─▒lmad─▒klar─▒n─▒ anlarlar. Bu konuda bir ayetten ├Ârnek verelim: ÔÇťGer├žekten biz emaneti g├Âklere, yery├╝z├╝ne ve da─člara sunduk da onlar bunu y├╝klenmekten ├žekindiler ve korkup titrediler. Onu, insan y├╝klendi. Do─črusu insan, pek zalim ve cahil oldu.ÔÇŁ (Ahzab 72. Ayet)

Ebu Abdullah (─░mam es-Sad─▒k) buyurdu ki: ÔÇťGer├žekten biz emaneti g├Âklere, yery├╝z├╝ne ve da─člara sunduk da onlar bunu y├╝klenmekten ├žekindiler ve korkup titrediler. Onu, insan y├╝klendi. Do─črusu insan, pek zalim ve cahil oldu.ÔÇŁ O EmirÔÇÖ├╝l M├╝minin AliÔÇÖnin velayetidir. (3)


- - -- - -- -

(1) - ├ťmm-├╝ Seleme'nin nakletti─či rivayet Tefsir-i Siyuti'de, bu ayetin tefsirinde, c. 5, s. 198 - 199'da ge├žer. Ondan di─čer bir rivayet de S├╝nen-i Tirmiz├«, c. 13, s. 248; M├╝sned-i Ahmed b. Hanbel, c. 6, s. 306; Usdu'l - Gabe, c. 4, s. 29 ve c. 2, s. 297; Tehzibu't - Tehzib, c. 2, s. 297'de ge├žer. Bir rivayeti de M├╝stedrek-i Hakim, c. 2, s. 416 ve c. 3, s. 147; S├╝nen-i Beyhak├«, c. 2, s. 150; Usdu'l - Gabe, c. 5, s. 521 ve 589; Tarih-u Ba─čdad, c. 9, s. 126'da ge├žer. Di─čer bir rivayeti M├╝sned-i Ahmed b. Hanbel, c. 6, s. 292'de kaydedilmi┼čtir.


(2) (Ahmet bin Hanbel m├╝snedi 3/14 M├╝stedreku's - Sahihayn, c. 2, s. 343. )

(3) (el-K├╝leyni ÔÇťel-K├ófiÔÇŁ C.1, S.413 D├órÔÇÖ├╝l K├╝t├╝b el-─░slamiyye 1365 H. Tahran Bas./ el-Meclisi ÔÇťBih├órÔÇÖ├╝l Env├órÔÇŁ C.24, S.275; C.23, S.280; C.36, S.150; C.41, S.17 / Muhammed bin el-Hasan bin Furuh es- Saff├ór ÔÇťBes├óirÔÇÖ├╝d Derac├ótÔÇŁ S.76 / es-Seyyid ┼×eref ├╝d-Din el-H├╝seyni ÔÇťTevilÔÇÖ├╝l ├éy├ót ez-Z├óhiraÔÇŁ S.460).




Comments (0)

 

Kitap

Bu Kitab─▒ Okudunuz mu?
Reklam
"─░slamiyetin ├ľz├╝ Ger├žek Alevilik" bu kitap Alevili─čin ne oldu─čunu, nas─▒l bir inan├ž oldu─čunu, k─▒sa ve ├Âz bir ┼čekilde anlatacak ve Alevi karde┼člerimizin kendi inan├žlar─▒n─▒ anlamalar─▒na yard─▒mc─▒ olacakt─▒r.

Facebookta Payla┼č

Sayfay─▒ Facebookta Payla┼č─▒n

Arkada┼č─▒na Tavsiye Et

Aleviyyun.com © 2009 Arap Alevi Bilgilendirme Sitesi