Hz. Ali (a.s) Buyurdu ki:

B├╝y├╝k g├╝nahlar─▒n kefareti, zulme d├╝┼č├╝nlere yard─▒m etmek, acze d├╝┼č├╝nleri ferahland─▒rmakt─▒r.
Hz. Ali -
Resulullah Kendisinden Sonra Vasi Tayin Ettimi? 1 PDF Yazd─▒r e-Posta
Ender Da─č taraf─▒ndan yaz─▒ld─▒.   

Hz. Muhammed ebedi ├óleme g├Â├ž etmeden ├Ânce yerine bir vasi b─▒rakt─▒ m─▒? sorusu herkesin akl─▒ndad─▒r. Ehli s├╝nnet karde┼člerimizin inanc─▒na g├Âre peygamberin bir vasi tayini yoktur. Oysaki ge├žmi┼č zamanlardaki peygamberler vasi tayin etmi┼čken, Hz. Muhammed (s.a.a) gitti─či t├╝m sava┼člarda mutlaka yerine bir vasi tayin etmi┼čken, nas─▒l olur da ebedi ├óleme intikal edecekken yerine vasi tayin etmesin. G├╝n├╝m├╝zde bir ba┼čbakan bile yurt d─▒┼č─▒ gezisine gidece─či zaman yerine mutlaka birilerini b─▒rak─▒rken, eski krallar da sava┼ča giderken mutlaka yerlerine bir vekil b─▒rak─▒yorken ├ólemlere rahmet olarak g├Ânderilen son peygamber nas─▒l olur da yerine bir vasi, vekil tayin etmez. Peygamberimiz kesinlikle yerine bir vasi b─▒rakm─▒┼čt─▒r. Ama o devirde ya┼čayan baz─▒ menfaat├žiler peygamberin vefat─▒yla hemen aralar─▒nda sakife denen bir yerde toplan─▒p halifeyi se├žerler. H├ólbuki peygamberin as─▒l ashaplar─▒ o saatlerde resullullahÔÇÖ─▒n cenazesiyle u─čra┼č─▒yorlard─▒. Koltuk h─▒rs─▒ ne yaz─▒k ki baz─▒ ki┼čilerin g├Âz├╝n├╝ k├Âr etti ve peygamberin vasisini bilmezden gelmelerine neden oldu. Bu ki┼čiler ve sonra gelenler yapt─▒klar─▒n─▒ me┼čru k─▒lmak i├žin. ÔÇťPeygamber yerine vasi falan se├žmediÔÇŁ dediler. Gelecek nesilleri de bu yalanla b├╝y├╝tt├╝ler. Bakal─▒m ├Ânceki peygamberler kendilerinden sonra yerlerine birilerini b─▒rakm─▒┼člar m─▒?

├ľnceki peygambelerde Vasi

Mes'ud├«, Hz. Adem'den (a.s) son peygamber Hz. Muhammed'e (s.a.a) kadar peygamberlerin (a.s) veli ve vasilerinin isimlerini ard arda getirerek onlar hakk─▒nda ┼č├Âyle yazm─▒┼čt─▒r:

"Adem'in vasininin ismi, ─░branice ┼×iys denilen Hibetullah't─▒.

─░brahim'in vasisi, ─░smail'di.

Yakub'un vasisi, Hz. Yusuf'tu.

Musa'n─▒n vasisi, Hz. Yusuf'un torunlar─▒ndan Yu'┼ča b. Nun b. Efrahim b. Yusuf'du (a.s); Hz. Musa'n─▒n kar─▒s─▒ Sefvera, ona kar┼č─▒ k─▒yam etti.

Hz. ─░sa'n─▒n vasisi, ┼×emun'du.

Peygamberlerin sonuncusunun (s.a.a) vasisinin ismi Ali b. Ebitalib ve ondan sonra onun on bir o─čludur (a.s)."(1)

┼×imdi bu vasilerden ├╝├ž├╝ne k─▒saca de─činelim

1- Hz. Adem'in (a.s) Vasisi ┼×iys

Yakub├«, Hz. Adem'in (a.s) ┼×iys peygambere vasiyeti hakk─▒nda ┼č├Âyle yazar: "Adem'in ├Âl├╝m vakti gelince... ┼×iys'i kendine vasi tayin etti." Taber├« de yazar ki: "─░branice, ┼×iys denilen Hibetullah Adem'in vasisiydi. Adem, ona vasiyet etti ve vasiyetnamesini yazd─▒. Denildi─čine g├Âre, ┼×iys, babas─▒ Hz. Adem'in vasisiydi.

Mes'ud├«, vasiyet ve Hz. Adem'in ├Âl├╝m├╝yle ilgili ┼č├Âyle yazar: Adem, ┼×iys'e vasiyet ettikten sonra, ├Âl├╝nceye kadar vasiyetini di─čerlerinden gizledi..."

─░bn-i Esir de yazar ki: "┼×iys, Allah'─▒n ba─č─▒┼č─▒ anlam─▒ndad─▒r. ┼×iys, Adem'in (a.s) vasisiydi; Adem (a.s), ├Âl├╝m vakti ula┼č─▒nca ┼×iys'i kendine vasi ve halife tayin etti.

─░bn-i Kesir de Hz. Adem'in hayat─▒ ve ┼×iys'e vasiyeti hakk─▒nda ┼č├Âyle der: "┼×iys, Allah'─▒n ba─č─▒┼č─▒ anlam─▒na gelir. Adem'in (a.s) ├Âl├╝m vakti ula┼č─▒nca o─člu ┼×iys'i kendine vasi ve halife tayin etti.

2- Hz. Musa'n─▒n (a.s) Vasisi Yu'┼ča b. Nun

a- Tevrat'ta Yu'┼ča b. Nun: Kamus-i Mukaddes kitab─▒nda, "Yu'┼ča" s├Âzc├╝─č├╝nde Tevrat'tan naklen ┼č├Âyle ge├žer: Yu'┼ča b. Nun, Musa'yla birlikte Sina da─č─▒ndayd─▒ ve Harun'un d├Âneminde buza─č─▒ya tapmaya bula┼čmad─▒.

Ve S─▒fr-─▒ Aded'in yirmi yedinci eshah─▒n─▒n sonunda, Allah taraf─▒ndan Musa'n─▒n vasisli─čine atand─▒─č─▒ ge├žer.

"Musa Allah'la konu┼čtu; Allah'─▒m, b├╝t├╝n insanlara ve topluluklar─▒na, giri┼č ve ├ž─▒k─▒┼člar─▒nda, her i┼člerinde ├Ân ayak olacak bir ki┼čiyi belirt, topluluklar─▒ ├žobans─▒z bir s├╝r├╝ gibi olmas─▒n. Allah, Musa'ya dedi ki, Yu'┼ča b. Nun b├Âyle bir g├╝ce sahip bir gen├žtir, elini ona s├╝r. Ve onu kahin "Eliazar" ve b├╝t├╝n cemaat─▒n (─░srailo─čullar─▒'n─▒n) kar┼č─▒s─▒nda ve g├Âzleri ├Ân├╝nde kendine vasi ilan et. Sonra, ona kendi heybet ve g├╝c├╝nden ver ki, b├╝t├╝n ─░srailo─čullar─▒ ona itaat etsin de "Eliazar"dan ├Âne ge├žsin. Ve Allah'tan onun arzular─▒n─▒n ger├žekle┼čmesini iste ki, b├╝t├╝n ─░srailo─čullar─▒ onunla birlikte olsunlar ve onun emriyle her i┼či yaps─▒nlar. Musa Allah'─▒n emrine uydu ve Yu'┼ča'y─▒ alarak kahin "Eliazar" ve b├╝t├╝n ─░srailo─čullar─▒ kar┼č─▒s─▒nda tuttu. Ve Allah'─▒n Musa'ya dedi─či gibi iki elini onun ellerine s├╝rerek onu kendine vasi etti."(2)

Yu'┼ča b. Nun'un ├Âyk├╝s├╝, ─░srailo─čullar─▒'n─▒n i┼člerini ├╝stlenmesi ve sava┼člar─▒ .S─▒fr-i Yu'┼ča b. Nun'un yirmi ├╝├ž├╝nc├╝ Eshah'─▒nda ge├žer.

b- Kur'an'da ve Di─čer ─░slam Kaynaklar─▒nda Yu'┼ča b. Nun: ─░branice olan Yu'┼ča ismi Kur'an'da Arap├žala┼čt─▒r─▒lm─▒┼č, En'am suresinin 86'nc─▒ ayetinde ve S├ód suresinin 48'inci ayetinde "Elyes" olarak gelmi┼čtir.

Yakub├« kendi Tarih'inde c. 1, s. 46'da ┼č├Âyle yazar: Musa'n─▒n ├Âl├╝m vakti ula┼č─▒nca Allah Azze ve Celle, ona, Yu'┼ča b. Nun'u Kubbe-i Rumman'─▒n i├žine ├ža─č─▒rmas─▒n─▒ ve bereketinin Yu'┼ča b. Nun'un bedenine intikal etmesi, onu vasi tayin etmesi ve ─░srailo─čullar─▒'n─▒n i┼člerini onun ├╝zerine b─▒rakmas─▒ i├žin elini onun bedenine s├╝rmesini emretti.

Hz. Muhammed'in (s.a.a) Vasisiyle Hz. Musa'n─▒n Vasisinin Benzerlikleri

Yu'┼ča b. Nun, Musa'yla (a.s) birlikte Sina da─č─▒ndayd─▒ ve asla buza─č─▒ya tapmad─▒. Allah Teal├ó, Hz. Musa'ya, Allah'a tapanlar─▒n, ├žoban─▒ olmayan s├╝r├╝ gibi olmamas─▒ i├žin kendisinden sonra Yu'┼ča b. Nun'u kendisine vasi etmesini emretti.

Hz. Ali (a.s) de Hira da─č─▒nda Resulullah'─▒n (s.a.a) beraberindeydi ve hi├ž bir zaman hi├ž bir puta tapmam─▒┼čt─▒r. Allah Teal├ó da, Resul├╝ne veda hacc─▒ndan d├Ân├╝┼čte hac─▒lar─▒n kar┼č─▒s─▒nda Ali'yi (a.s) kendisinden sonra vasisi ve ├╝mmetin ├Ânderi tan─▒tmas─▒n─▒, ─░slam ├╝mmetini ba┼čs─▒z b─▒rakmamas─▒n─▒ emretti. Resulullah (s.a.a) da itaat ederek Gadir-i Hum'da, Ali'yi (a.s) kendisine vasisi tayin etti.

3- Hz. ─░sa'n─▒n (a.s) Vasisi ┼×em'un

─░ncil'de ┼×em'un: Kamus-i Kitab-i Mukaddes'te, "┼×em'un" s├Âzc├╝─č├╝nde bu isimle on ki┼či say─▒lm─▒┼čt─▒r; bunlardan biri ┼×em'un Petros'tur. Bu isim Tevrat'ta "Sem'un" diye ge├žer. ─░ncil-i Meta'da, onuncu Eshah'da ┼č├Âyle ge├žer:

"Sonra -─░sa- on iki ├Â─črencisini ├ža─č─▒rarak, k├Ât├╝ ruhlar─▒ kendilerinden uzakla┼čt─▒rmalar─▒ ve b├╝t├╝n hastal─▒klar─▒ iyile┼čtirmeleri i├žin onlara g├╝├ž ve k├Ât├╝ ruhlarla kar┼č─▒la┼čma kuvveti verdi. Onun on iki sefirinin isimleri ┼č├Âyledir: Birincisi Petrus denilen Sem'an..."

Yuhenna incili'nde, 21. Eshahta, (say─▒: 15-18) Hz. ─░sa'n─▒n ┼×em'un'a, "S├╝r├╝n├╝n sorumlusu ol" ┼čeklinde vasiyet etti─či ge├žer. Hz. ─░sa (a.s) burda demek istiyor ki, "Bana iman edenlerin sorumlulu─čunu ├╝stlen." Yine Kamus-i Kitabiu Mukaddes'te, "─░sa onu (┼×em'un'u) kilisenin ├Ânderi etti" diye ge├žer.

─░slam Kaynaklar─▒nda ┼×em'un: Yakub├« kendi Tarih'inde ┼×em'un'u "Semman'us Sefa" diye anm─▒┼čt─▒r. Mes'ud├« de der ki: "Yunanca ┼×em'un ve Arap├ža Sem'an olan Petrus Roma'da ├Âld├╝r├╝ld├╝."(3)

Yine Mu'cemu'l - Buldan'da, "Sem'an'─▒n manast─▒r─▒" s├Âzc├╝─č├╝nde ┼č├Âyle ge├žer: Sem'an manast─▒r─▒, Dima┼čk yak─▒nlar─▒ndad─▒r. Bu manast─▒ra mensup olan Sem'an H─▒ristiyanlar'─▒n ileri gelenlerinden biriydi; onun ┼×em'un-i Sefa oldu─ču s├Âylenmektedir.

Burada ├Ârnek olarak ge├žmi┼č ├╝mmetlerin peygamberlerinin vasilerinden ├╝├ž├╝ne de─čindik.

Bunlar─▒ g├Âz ├Ân├╝nde bulundurarak, b├╝t├╝n o peygamberler aras─▒nda Resulullah (s.a.a) onlar─▒n aksine hareket eden, kendinden sonra bir ├Ânder ve imam tayin etmeden ├╝mmetini kendi hallerine b─▒rakan tek peygamber olamazd─▒. Resul-i Ekrem (s.a.a), hatta sava┼člara kat─▒lmak amac─▒yla ├žok k─▒sa bir s├╝re i├žin bile olsa Medine'den ├ž─▒karken, o g├╝n├╝n k├╝├ž├╝k ─░slam toplumu i├žin kendi yerine devaml─▒ birini tayin ediyordu. Bu sava┼člar ve gazveler toplamda 27 dir. Bunlara k─▒saca de─činece─čiz.

Hicretin ─░kinci Y─▒l─▒

Allah Teal├ó, hicretin ikinci y─▒l─▒n─▒n safer ay─▒nda Resulullah'a (s.a.a) m├╝┼čriklerle sava┼čmas─▒n─▒ emretti. Bu nedenle Resul-i Ekrem (s.a.a) Muhacirlerle birlikte, Kurey┼č'in ticaret kervan─▒na sald─▒r─▒ d├╝zenleyip o ayda Veddan ve Ebva'ya(4) kadar ilerledi.

1- Resulullah (s.a.a) Medine'den ├ž─▒k─▒nca on be┼č g├╝n boyunca Hazrec kabilesinin reisi Sa'd b. Ubade'yi b─▒rakt─▒.

2- Ayn─▒ y─▒l Rabiulevvel ay─▒nda vuku bulan Bevat gazvesinde, Avs kabilesinin rislerinden Sa'd b. Muaz'─▒ kendi yerine se├žti.(5)

3- Kurz b. Cabir-i Fehr├«, Medine etraf─▒na bask─▒n yaparak halk─▒n mallar─▒n─▒ ├žal─▒yordu. Resulullah (s.a.a) azad etti─či k├Âlesi Zeyd b. Haris'i kendi yerine oturarak Kurz'u takibe koyulup Sefvan'a kadar ilerledi. Ama Kurz ka├žmay─▒ ba┼čard─▒ ve yan─▒ndaki halk─▒n mallar─▒n─▒ da beraberinde g├Ât├╝rd├╝.(6)

4- Cemadilula veya Cemadissani ay─▒nda Zula┼čire gazvesinde Ebu Seleme-i Mahzumi'yi kendi yerine oturtarak ┼×am'a do─čru hareket etmekte olan Kurey┼č kafilesine sald─▒rmak i├žin Medine'den ├ž─▒kt─▒. Fakat m├╝┼čriklerin kafilesi ka├žmaya muvaffak oldu ve kafilenin ┼×am'dan s├Ân├╝┼č├╝nde Bedir denen yerde sava┼č oldu.(7)

5- Bedr-i K├╝bra gazvesinde g├Âzleri k├Âr olan ─░bn-i Umm-u Mektum'u Medine'de yerine ge├žirmi┼č ve kendisi bu gazvede on dokuz g├╝n Medine d─▒┼č─▒nda kalm─▒┼čt─▒r.(8)

6- Ben├« Kinka' gazvesinde Ebu Lubabe-i Ensar├«'yi Medine'de kendi yerine b─▒rakm─▒┼čt─▒r.(9)

7- Suveyk gazvesinde Ebu L├╝babe-i Ensar├«'yi(10) kendi yerine ge├žirdi. Bu sava┼čta Resulullah (s.a.a) nezrini yerine getirmek amac─▒yla Mekke'den d─▒┼čar─▒ ├ž─▒km─▒┼č olan Ebus├╝fyan'la sava┼čmak i├žin Medine'den ayr─▒lm─▒┼č.

Ebus├╝fyan, Bedir sava┼č─▒nda ├Âld├╝r├╝len adamlar─▒n─▒n intikam─▒n─▒ al─▒ncaya kadar g├╝zel kokulardan ve kad─▒nlardan sak─▒nmay─▒ nezretmi┼čti. Dolay─▒s─▒yla iki y├╝z atl─▒yla Medine ├╝zerine hareket etti ve Ariz'e(11) kadar da ilerledi. Yolda Resulullah'─▒n (s.a.a) kendisine do─čru geldi─čini haber verdiklerinde Mekke'ye do─čru ka├žarken hafif olmak i├žin un tulumlar─▒n─▒ b─▒rakarak ka├žt─▒lar. Bu y├╝zden bu sava┼ča "un sava┼č─▒" anlam─▒nda "Suveyk gazvesi" ismi verildi.

Hicretin ├ť├ž├╝nc├╝ Y─▒l─▒

8- Hicretin ├╝├ž├╝nc├╝ y─▒l─▒n─▒n Muharrem ay─▒n─▒n on be┼činde ─░bn-i ├ťmm-├╝ Mektum'u kendi yerine b─▒rakarak Kerkeretu'l - Keder gazvesine kat─▒lmak ve Selim'le Gatfan kabileleriyle sava┼čmak i├žin Medine d─▒┼č─▒na ├ž─▒kt─▒. Bu kabilenin mensuplar─▒ korkudan ka├ž─▒nca mallar─▒ Resulullah'─▒n (s.a.a) eline ge├žti ve sava┼čmadan Medine'ye d├Ând├╝ler.(12)

9- ─░bn-i ├ťmm-├╝ Mektum'u Cemadiulah─▒r ay─▒nda on g├╝n kendi yerine b─▒rakarak kendisi Selimo─čullar─▒n─▒ takip etmek i├žin Feran gazvesinde Medine'den ├ž─▒km─▒┼čt─▒r. Bu gazvede d├╝┼čman korkudan ka├žm─▒┼č M├╝sl├╝manlarla sava┼čma cesaretini g├Âsterememi┼čtir.(13)

10- Necd b├Âlgesinde Zi'l-emr gazvesinde Osman b. Affan'─▒ kendi yerine b─▒rakarak Gatfan kabilesiyle sava┼čmak i├žin Medine'den ├ž─▒kt─▒. Resulullah (s.a.a) bu sava┼čta on g├╝n Medine'ye d├Ânmedi. D├╝┼čman ise bir ┼čey yapamadan ka├žt─▒.

11- Uhud gazvesinde ─░bn-i ├ťmm-├╝ Mektum'u bir g├╝n kendi yerine ge├žirerek Medine'nin bir mil uzakl─▒─č─▒ndaki Uhud da─č─▒ ete─činde m├╝┼čriklerle sava┼čt─▒.

12- Hemrau'l - Esed gazvesinde yine ─░bn-i ├ťmm-├╝ Mektum'u kendi yerine b─▒rakarak yeni bir sald─▒r─▒ i├žin Medine'ye do─čru hareket eden Ebus├╝fyan'la sava┼čmak i├žin Medine'nin on mil uzakl─▒─č─▒ndaki Hemrau'l - Esed b├Âlgesine gitti. Ebus├╝fyan'la beraberindekiler ka├žt─▒lar; Resulullah (s.a.a) onlar─▒n geri d├Ânmeyeceklerinden emin olmak i├žin orada ├╝├ž g├╝n bekledikten sonra Medine'ye d├Ând├╝.

Hicretin D├Ârd├╝nc├╝ Y─▒l─▒

13- Ben├« Nezir gazvesinde ─░bn-i ├ťmm-├╝ Mektum'u kendi yerine b─▒rakarak Medine'nin iki mil uza─č─▒ndaki ─×ars b├Âlgesinde Ben├« Nezir Yahudileri'ni on be┼č g├╝n ku┼čatmada tuttuktan sonra, onlar─▒ oradan ├ž─▒kard─▒.(14)

14- ├ť├ž├╝nc├╝ Bedir gazvesinde Abdullah b. Revahe-i Ensar├«'yi(15) on alt─▒ g├╝n kendi yerine b─▒rakarak, Uhud sava┼č─▒nda Ebus├╝fyan'─▒n, bir y─▒l sonra Bedir'de o hazretle sava┼čmaya gelece─či y├Ân├╝ndeki s├Âz├╝ ├╝zerine sekiz g├╝n Bedir'de beklemi┼č, fakat bu maksatla Mekke'den hareket edip Asfan'a kadar ilerleyen Ebus├╝fyan g├Âr├╝┼č├╝n├╝ de─či┼čtirerek Resulullah'la (s.a.a) sava┼čmadan Mekke'ye d├Ânm├╝┼čt├╝r.

Hicretin Be┼činci Y─▒l─▒

15- Zat-u'r ÔÇô Rika(16) gazvesinde Osman b. Affan'─▒ Medine'de on be┼č g├╝n kendi yerine b─▒rakarak kendisi o y─▒l─▒n Muharrem ay─▒n─▒n onunda Medine'den ├ž─▒kt─▒. Resulullah'─▒n (s.a.a) kendilerine do─čru hareket etti─čini haber alan Araplar o hazretle kar┼č─▒la┼čma cesaretini g├Âsteremeyerek ka├ž─▒p derelere da─č─▒ld─▒lar.

16- Duvmetu'l - Cundel gazvesinde(17) ─░bn-i ├ťmm-├╝ Mektum'u kendi yerine b─▒rakarak, kendisi Medine'den ┼×am'a do─čru hareket halinde olan M├╝sl├╝manlar─▒n ticaret kafilesine sald─▒ran Ekider b. Abdulmelik-i Nasrai'yle sava┼čmaya gitmi┼čtir. Ekider ka├žt─▒ ve Resulullah (s.a.a) bir ka├ž g├╝n Duvmetu'l - C├╝ndeb'de kald─▒ktan sonra Medine'ye d├Ând├╝. Bu, Resulullah'─▒n (s.a.a) Rumlar─▒n b├Âlgesindeki ilk gazvesi say─▒l─▒yordu.

17- Hicretin be┼činci y─▒l─▒n─▒n ┼×aban ay─▒n─▒n ikisinde, Mureysa suyunun(18) kenar─▒nda vuku bulan Ben├« Mustalak gazvesinde Zeyd b. Harise'yi kendi yerine b─▒rakarak Medine'den ├ž─▒km─▒┼čt─▒r.

18- Hicretin be┼činci y─▒l─▒nda ┼×evval veya Zilkaade ay─▒nda vuku bulan Hendek gazvesinde, yine ─░bn-i ├ťmm-├╝ Mektum'u Medine'de kendi yerine b─▒rakm─▒┼č, kendisi Hendek'te Ahzab'la sava┼čm─▒┼čt─▒r.

19- Zilkaade ay─▒na yedi g├╝n kala Medine yak─▒nlar─▒nda vuku bulan Ben├« Kureyze gazvesinde, Ebu rehm-i Gaffar├«'yi(19) kendi yerine se├žerek, kendisi on be┼č g├╝n veya daha fazla Ben├« Kureyze'yi muhasara'da tutmu┼čtur.

Hicretin Alt─▒nc─▒ Y─▒l─▒

20- Afsan(20) yak─▒nlar─▒ndaki Ben├« Lehyan gazvesi'nde(21) ─░bn-i ├ťmm-├╝ Mektum'u yerine b─▒rakarak, on d├Ârt g├╝n Medine d─▒┼č─▒nda kald─▒ktan sonra Medine'ye d├Ânm├╝┼čt├╝r.

21- ─░bn-i ├ťmm-├╝ Mektum'u be┼č g├╝n kendi yerine b─▒rakarak, Medine'ye iki g├╝nl├╝k yol uzakl─▒─č─▒nda Zi Gard gazvesine(22) gitmi┼čtir.

22- Hudeybiyye gazvesinde(23) de ├ťmm-├╝ Mektum'u kendi yerine ge├žirmi┼čtir.

Hicretin Yedinci Y─▒l─▒

23- Medine'nin 96 mil uzakl─▒─č─▒ndaki Hayber gazvesinde Resulullah (s.a.a), Siba b. Urfute'yi(24) kendi yerine b─▒rakarak sava┼č ve sulh yoluyla Hayber'in sa─člam kalesini fethettikten sonra Vadiu'l - Kura'ya do─čru ilerledi ve oray─▒ da ku┼čatarak fethetti. Daha sonra ┼×am'─▒n sekiz menzil uzakl─▒─č─▒nda ve Medine'yle ┼×am aras─▒nda yer alan Tima ahalisi o hazretle sulhettiler; Resulullah (s.a.a) da olar─▒n ├Ânerisini kabul etti.

24- Yine Siba b. Urfute'yi Medine'de kendi yerine ge├žirerek Zilkaade ay─▒n─▒n alt─▒s─▒nda Umretu'l - Gaza gazvesi i├žin Medine'yi terketmi┼čtir.

Hicretin Sekizinci Y─▒l─▒

25- Mekke'nin fethinde Ebu Rehm-i Gaffar├«'yi kendi yerine se├žmi┼čtir.

26- Mekke'nin fethinden sonra Resulullah (s.a.a) Hevazun'a do─čru giderek Huneyn sava┼č─▒n─▒(25) yapm─▒┼čt─▒r. Resul-i Ekrem (s.a.a) bu gazvede Medine'de kendi yerine Ebu Rehm-i Gaffar├«'yi b─▒rakm─▒┼čt─▒.

27- Medine'nin 90 fersah uza─č─▒nda bulunan Teb├╗k sava┼č─▒nda, yerine Ali b. Ebutalib'i b─▒rakm─▒┼čt─▒r. Teb├╗k sava┼č─▒, Resulullah'─▒n (s.a.a) son gazvesidir. Hayber gazvesiyle Vadi'l - Kura gazvesini iki gazve sayacak olursak Resulullah'─▒n (s.a.a) gazvelerinin say─▒s─▒ 28'dir, aksi durumda 27'dir.

Bu 27 gazveden hi├ž birine res├╝lullah yerine bir vekil b─▒rakmadan gitmedi. Nas─▒l oluyor da ehli s├╝nnet karde┼člerimiz, resulullah ebedi aleme g├Â├ž edece─či zaman yerine vasi tayin etmedi diyebilirler?

- - - - - - - - - - - - - -

1) - ─░sbatu'l - Vasiyyet, Necef - Hayderiyye bas─▒m─▒, s. 5-70. Ebu'l Hasan Ali b. H├╝seyin Mes'ud├«, me┼čhur sahabi Abdullah b. Mesud'un torunlar─▒ndand─▒r. Mes'ud├« kameri 346 y─▒l─▒nda vefat etti; biyografisi Tabakat-u┼č ┼×afiiyye, c. 2, s. 307'de kaydedilmi┼čtir. Mes'ud├«'nin mutezile mezhebinden oldu─ču s├Âylenir. Fevatu'l - Vefeyat, c. 2, s. 45, Mu'cemu'l - Udeba, c. 13, s. 94'te onun bu kitab─▒na i┼čaret edilmi┼č, "bey" kitab─▒an fi Esma-il Eimme kitab─▒n─▒n da onun oldu─ču s├Âylenmi┼čtir. ─░bn-i Hacer Kitabu'l - Mizan, c. 4, s. 224'te, Mes'ud├«'nin Tayinu'l - Halife adl─▒ bir kitab─▒ oldu─čunu yazar. Bu kitab ez-Zeria adl─▒ eserde ─░sbatu'l - Vasiyyet diye an─▒lm─▒┼čt─▒r.

2) - Tevrat, Kitab-u Mukaddes, Beyrut, Amerikal─▒ bas─▒mevi, m.1907.

3) - Tarih-i Mes'udî, c. 1, s. 343.

4) - Ebva, Medine'nin 23 mil uzakl─▒─č─▒nda bir kasabayd─▒. Resulullah'─▒n (s.a.a) annesi Amine'nin mezar─▒n─▒n bulundu─ču Feraz etraf─▒nda bir yerdi. Veddan da Ebva'n─▒n alt─▒ mil uzakl─▒─č─▒nda, Cuhfa mahallelerinden bir kasabayd─▒. Mu'cemu'l - Buldan-i Hamev├«.

5) - Bevvat, ┼×am yolu ├╝zerinde Cehine da─člar─▒ndan Medine'nin doksan alt─▒ mil uzakl─▒─č─▒nda bir yerdir. Bu gazvede, Resulullah (s.a.a) a├ž─▒k├ža ashab─▒n─▒n kabile duygular─▒n─▒ g├Âzetmi┼čtir.

6) - Bu gazve, o y─▒l─▒n Rabiulevvel ay─▒nda Bevat gazvesinden sonra vuku buldu. Sefvan, Bedr etraf─▒nda bir ├ž├Âld├╝r. ┼×unu da hat─▒rlatal─▒m ki, Kurz daha sonra M├╝sl├╝man oldu; Mekke'nin fethinde Resulullah'─▒n (s.a.a) saf─▒nda yer ald─▒ ve orada da ├Âld├╝r├╝ld├╝. Bkz. ─░bn-i Hazm'─▒n Cemhere'si, Ben├« Muharib b. Fehr'in soyunu sayarken; ─░sabe, biyografisini anlat─▒rken.

7) - Zula┼čire, et-Tenbih kitab─▒nda yaz─▒ld─▒─č─▒ ├╝zere Medine'nin 108 mil uzakl─▒─č─▒nda, Yenbe─č b├Âlgesinde bir yerdir. Ebu Seleme-i Mahzumi'nin ismi Abdullah b. Abdulesed'dir. Annesi, Abdulmuttalib k─▒z─▒ ve Resulullah'─▒n (s.a.a) halas─▒ Birre'dir. Ebu Seleme ilk ├Ânce Habe┼č'e, daha sonra Medine'ye hicret etti ve Bedir sava┼č─▒na kat─▒ld─▒. Uhud sava┼č─▒ i├žin de hareket ettiyse de eceli bu f─▒rsat─▒ vermedi ve hicretin ├╝├ž├╝nde Cemadilah─▒r ay─▒nda ├Âld├╝. Biyografisi Usdu'l - Gabe'de kaydedilmi┼čtir.

8) - Resulullah (s.a.a), Ramazan ay─▒n─▒n ├╝├ž├╝nde Medine'den ayr─▒lm─▒┼č, Ramazan ay─▒n─▒n on yedisi Cuma g├╝n├╝ Bedir sava┼č─▒nda m├╝┼črikleri yenilgiye u─čratm─▒┼čt─▒r.

9) - Tarih├žiler ┼č├Âyle yazar: Yahudiler Medine'ye ilk giri┼člerinde Medine'nin al├žak b├Âlgelerine yerle┼čmi┼člerdi; fakat daha sonra havan─▒n k├Ât├╝ olmas─▒ sebebiyle ┼čehrin y├╝ksek b├Âlgelerine g├Â├žt├╝ler. Ben├« Nezir Buthan'a ve Ben├« Kureyze ise Mehzur'a yerle┼čtiler. Ben├« Nezir ba─člar ve ta┼čla sa─člam evler yapmaya ba┼člad─▒; fakat Resulullah (s.a.a) sava┼čarak onlar─▒ oradan ├ž─▒kard─▒. Bkz. Mu'cemu'l - Buldan, "Buthan" ve "Mehzum" k├Âkleri.

10) - Ebu L├╝babe, Be┼čir veya Abdulmunzir, Akabe-i K├╝bra'daki on iki g├Âzeticiden biriydi. Biyografisi Usdu'l - Gabe'de ge├žer.

11) - Ariz, Medine ├ž├Âl├╝ne denirdi. Bkz. Mu'cemu'l - Buldan, "Ariz" k├Âk├╝.

12) - Kerkeret-il Keder, Irak'tan Mekke'ye sekiz g├╝nl├╝k yol ├╝zerinde Ben├« Selim kabilesinin topland─▒─č─▒ merkezdi. Resulullah (s.a.a) Muharrem ay─▒n─▒n on be┼činde oraya girmi┼čtir. Bkz. Mu'cemu'l - Buldan, "Kerkere" k├Âk├╝.

13) - Feran Fer-i Zi Mecaz b├Âlgesinde Selimo─čullar─▒ kabilesinin merkeziydi. Bkz. Mu'cemu'l - Buldan, "Feran" k├Âk├╝.

14) - Ben├« Nezir Yahudilerinin evleri, Medine'nin iki mil uza─č─▒ndaki Kaba kasabas─▒nda ─×ars kuyusunun yan─▒ndayd─▒. Kaba ismini de o kuyunun isminden alm─▒┼člard─▒r. Bkz. Mu'cemu'l - Buldan, "─×ars" ve "Kaba" k├Âkleri.

15) - Abdullah b. Revahe-i Ensar├«-i Hazreci, Akabe biatinde Ben├« Haris kabilesinin g├Âzeticisi olarak Resulullah'a (s.a.a) tan─▒t─▒ld─▒. Abdullah b. Revahe Resulullah'─▒n (s.a.a) b├╝t├╝n sava┼člar─▒na kat─▒lm─▒┼čt─▒r; Mute sava┼č─▒nda Resulullah'─▒n (s.a.a) kumandanlar─▒ndan biriydi; o, sonunda ┼čehadet derecesine ula┼čm─▒┼čt─▒r. Biyografisi i├žin bkz. ─░stiab ve Usdu'l - Gabe.

16) - Zatu'r - Rika, Sa'd ve ┼×akre taraf─▒nda Nuhayl b├Âlgesinde k─▒rm─▒z─▒, siyah ve beyaz lekeleri olan bir da─č─▒n ismidir. Bu gazve et-Tenvih ve el-─░┼čraf kitaplar─▒nda geni┼č├že anlat─▒lm─▒┼čt─▒r.

17) - Duvmetu'l - C├╝ndel, be┼č fersah uzakl─▒kta C├╝ndel'de sa─člam bir kaleydi. Dima┼čk'e yedi menzil ve Medine'ye on be┼č g├╝nl├╝k yol uzakl─▒─č─▒nda yer alm─▒┼čt─▒. Bkz. Mu'cemu'l - Buldan, "Duvme" k├Âk├╝. Bu gazvenin ┼čerhi i├žin bkz. Mes'ud├«'nin el-─░┼čfa'─▒ ve et-Tenbih.

18) - Mureysa, Fer─č yolu ├╝zerinde, Medine'ye sekiz bord uzakl─▒kta bir suyun ismidir.

19) - Ebu Rehm-i Gaffari'nin ismi K├╝ls├╝m b. Hasin'di. Resulullah'─▒n (s.a.a) Medine'ye gelmesinden sonra M├╝sl├╝man olmu┼čtur. O, Uhud sava┼č─▒nda, bo─čaz─▒na bir ok isabet etmesi sonucu yaralanm─▒┼čt─▒r; Resulullah (s.a.a) onun yaras─▒n─▒ m├╝barek a─čz─▒n─▒n suyuyla tedavi etmi┼čtir. Biyografisi i├žin bkz. Usdu'l - Gabe.

20) - Afsan, Mekke'yle Medine aras─▒nda bir yerdir; Asfan'─▒n dakik olarak nerede yer ald─▒─č─▒nda ihtilaf vard─▒r. Mu'cemu'l - Buldan, "Asfan" k├Âk├╝.

21) - Lehyano─čullar─▒ kabilesinin soyu ─░bn-i Hazm'─▒n Cemhere'sinde, M─▒s─▒r, 1382 y─▒l─▒ bas─▒m─▒, s. 196-198'de ge├žer.

22) - Zi'l-Kered'de, Uyeyne b. Hisn-i Fezari'nin ya─čma yapmas─▒ ├╝zerine Resulullah (s.a.a) onunla sava┼čmak i├žin Medine'den ├ž─▒km─▒┼čt─▒r. Daha geni┼č bilgi i├žin bkz. Mes'ud├«'nin el-─░┼čfar'─▒ ve Tenbih.

23) - Resulullah (s.a.a) Zilhacce ay─▒n─▒n biri Pazartesi g├╝n├╝ Umre yapmak i├žin Mekke'ye do─čru hareket etti, fakat m├╝┼čriklerin engellemesiyle kar┼č─▒la┼č─▒nca Mekke'nin dokuz mil uzakl─▒─č─▒ndaki Hudeybiyye'de ikamet ederek ashab─▒ndan ├Âl├╝nceye kadar sava┼čmalar─▒ ve direnmeleri i├žin biat ald─▒; ama m├╝┼čriklerin el├žisi gelince sava┼č─▒ b─▒rak─▒p bar─▒┼č yapt─▒lar. Bar─▒┼č maddelerinden biri, M├╝sl├╝manlar─▒n o y─▒l Medine'ye d├Ân├╝p Mekke'ye gelecek y─▒l gelmeleriydi.

24) - Resulullah (s.a.a) Hayber ve Tima'ya gitti─činde onu Medine'de kendi yerine ge├žirmi┼čti. Biyografisi i├žin bkz. Usdu'l - Gabe.

Comments (0)

 

Kitap

Bu Kitab─▒ Okudunuz mu?
Reklam
"─░slamiyetin ├ľz├╝ Ger├žek Alevilik" bu kitap Alevili─čin ne oldu─čunu, nas─▒l bir inan├ž oldu─čunu, k─▒sa ve ├Âz bir ┼čekilde anlatacak ve Alevi karde┼člerimizin kendi inan├žlar─▒n─▒ anlamalar─▒na yard─▒mc─▒ olacakt─▒r.

Facebookta Payla┼č

Sayfay─▒ Facebookta Payla┼č─▒n

Arkada┼č─▒na Tavsiye Et

Aleviyyun.com © 2009 Arap Alevi Bilgilendirme Sitesi