Hz. Ali (a.s) Buyurdu ki:

B├╝y├╝k g├╝nahlar─▒n kefareti, zulme d├╝┼č├╝nlere yard─▒m etmek, acze d├╝┼č├╝nleri ferahland─▒rmakt─▒r.
Hz. Ali -
Resulullah Kendisinden Sonra Vasi Tayin Ettimi? 2 PDF Yazd─▒r e-Posta
Ender Da─č taraf─▒ndan yaz─▒ld─▒.   

Peygamberlerin sonuncusu Hz. Muhammed (s.a.a) b├╝y├╝k ─░slam toplumunu, kendinden sonra onlar i├žin bir imam ve ├Ânder tayin etmeden, onlar─▒ kendi hallerine b─▒rakm─▒┼č olamaz; tam aksine, kendisinden sonraki halifelerini ├že┼čitli yerlerde, ├že┼čitli tabirlerle tan─▒tm─▒┼čt─▒r. Bazen sadece kendisinden hemen sonraki imam ve ├Ânderi tan─▒t─▒rken, bazen de kendisinden sonraki b├╝t├╝n imamlar─▒ tan─▒tm─▒┼čt─▒r.
┼×imdi sadece Resulullah'─▒n (s.a.a) Emirulm├╝minin Ali'yi (a.s) vasi ve halife olarak tan─▒tan hadislerini inceleyelim.

Resul-i Ekrem (s.a.a) bu buyru─čuyla onlar─▒n aras─▒ndaki vasi ve halifesini tan─▒tm─▒┼č, ona itaat etmelerini emretmi┼čtir. Ama ne yaz─▒kki baz─▒ ki┼čiler peygambere itaat etmediler. Allah Teal├ó da buyurmu┼čtur ki: "Peygamber size ne verirse art─▒k onu al─▒n." (Ha┼čr, 7) diye buyurmas─▒na ra─čmen h─▒rslar─▒ galebe gelip o makam─▒ i┼čgal ettiler.

Taberan├« Selman-i Farsi'den ┼č├Âyle nakleder:

Resulullah'a, "Her peygamberin bir vasisi vard─▒; peki sizin vasiniz kimdir?" diye sordum. O hazret bana cevap vermedi. Bir m├╝ddet ge├žtikten sonra beni g├Âr├╝nce "Selman!" buyurdu. Ben aceleyle huzuruna giderek "efendim" dedim. Resulullah (s.a.a), "Musa'n─▒n vasisinin kim oldu─čunu biliyor musun?" buyurdu. Ben, "Evet, Yu'┼ča b. Nun'du" dedim. Buyurdu, "Neden?" Ben, "├ç├╝nk├╝ o g├╝n├╝n insanlar─▒n─▒n en bilginiydi o" dedim. Bunun ├╝zerine Resulullah (s.a.a) ┼č├Âyle buyurdu: "Vazifemi ├╝stlenen ve borcumu ├Âdeyen Ali b. Ebitalib de ayn─▒ ┼čekilde benim vasim, s─▒rlar─▒m─▒n mahzeni ve en iyi hat─▒ramd─▒r."(26)

Eba Eyyub-i Ensar├«, Resulullah'─▒n (s.a.a), k─▒z─▒ Fat─▒ma'ya (s.a) ┼č├Âyle buyurdu─čunu nakleder:

"Allah Teal├ó'n─▒n, yery├╝z├╝ndekilere bak─▒p onlar─▒n aras─▒ndan baban─▒ peygamberli─če se├žti─čini, bir kez daha bakarak kocan─▒ se├žti─čini ve vahiy mele─čine, seni ona nikahlamam─▒ ve yine onu kendime vasi etmemi buyurdu─čunu bilmez misin?"(27)

Ebu Said-i Hudr├« de Resulullah'─▒n (s.a.a) ┼č├Âyle buyurdu─čunu nakleder:

"Benim vasim, s─▒rlar─▒m─▒n mahzeni ve en iyi hat─▒ram, vazifemi ├╝zerine alan ve borcumu ├Âdeyen Ali b. Ebutalib'dir."(28)

Ve Enes b. Malik ┼č├Âyle nakleder: Resulullah (s.a.a) abdest alarak iki rakat namaz k─▒ld─▒ktan sonra ┼č├Âyle buyurdu:

"Bu kap─▒dan girecek olan ilk ki┼či ├žekinenlerin ├Ânderi, M├╝sl├╝manlar─▒n efendisi, dinin lideri, vasilerin sonuncusu... olacakt─▒r." ├çok ge├žmeden Ali b. Ebitalib i├žeri girdi. Resulullah (s.a.a) bana, "Kim i├žeri girdi?" diye sordu. Ben, "Ali"dir, dedim. Bunun ├╝zerine Resulullah (s.a.a) yerinden kalkarak mutlulukla onu kucaklad─▒.(29)

Sehabeden olan Bureyde ise Resulullah'─▒n (s.a.a) ┼č├Âyle buyurdu─čunu nakleder:

"Her peygamberin bir vasisi ve miras├ž─▒s─▒ vard─▒r; benim de vasim ve miras├ž─▒m Ali'dir."(30)

Beyhak├«'nin Musavi ve Mehasin kitab─▒nda geni┼č├že kaydedilen bir rivayet ├Âzetle ┼č├Âyledir: "Cebrail, Allah taraf─▒ndan, Resulullah'a, amcas─▒ o─člu ve vasisi Ali b. Ebutalib'e vermesi i├žin bir hediye getirdi."(31)

ÔÇťResulullah'─▒n (s.a.a) vasi ve vasiyetten bahseden bu kadar hadisi yeterlidirÔÇŁ diyorum. Bu kadar kan─▒t varken nas─▒l oluyor da ÔÇťpeygamber vasi b─▒rakmad─▒ÔÇŁ diyebilirler. Yabanc─▒ yazarlar bile ─░slamÔÇÖ─▒ biraz inceledikleri zaman ger├že─či g├Âr├╝yorlarken ehli s├╝nnet ulemas─▒ nas─▒l oluyor da bu kadar kan─▒t─▒ g├Âremiyorlar. Bence hakikat kar┼č─▒s─▒nda g├Âzlerini kapat─▒yorlar ve bu ger├žekleri g├Ârmezden geliyorlar

Volter ÔÇťmilletlerin adet ve gelene─či hakk─▒ndaki risalesinde Ali (a.s)ÔÇÖ─▒n hilafetini m├╝stened kabul etmi┼č ─░slam Peygamberinin vasiyet etti─čine inanm─▒┼č ve hatta ka─č─▒t kalem isteyerek Ali (a.s)ÔÇÖ─▒ yaz─▒l─▒ olarak hilafet makam─▒na tayin etmek istedi─čini s├Âylemi┼čtir.

Volter bu vasiyetin yaz─▒lmamas─▒ndan dolay─▒ ├╝z├╝lmekte ve ┼č├Âyle demektedir: Peygamberin son iradesi uygulamaya ge├žmedi. Zira o AliÔÇÖyi kendi yerine halife tayin etmi┼čti. Ama buna ra─čmen vefat─▒ndan sonra da bir grup Ebu BekirÔÇÖi halife se├žtiler.

Volter FransaÔÇÖn─▒n 18. y├╝zy─▒l yazar ve filozofu

Bu ger├že─či sadece volter g├Ârmemi┼č. D├Ârt mezhep imamlar─▒ndan imam ┼×afii bile bu ger├že─či bilmekteydi.

ÔÇťAliÔÇÖnin sevgisi ate┼čten koruyucudur.

Ali insanlar─▒n ve cinlerin imam─▒d─▒r.

Ger├žekten de MustafaÔÇÖn─▒n vasisidir.

Cennet ve Cehennemi b├Âl├╝┼čt├╝rendir.ÔÇŁ

┼×afii Mezhebinin kurucusu Muhammed ─░dris ┼×afii


Evet ger├žektende peygamberin vasisiydi ve halife olarak yerine Hz. AliÔÇÖyi b─▒rakm─▒┼čt─▒. Bu konuda ─░slamÔÇÖ─▒n en ba┼č─▒nda yak─▒nlar─▒n─▒ ─░slamÔÇÖ─▒ kabul etmeye davet etti─či ilk g├╝nde halifeyi tan─▒tm─▒┼čt─▒r. Bu konuyu, Taber├«, ─░bn-i As├ókir, ─░bn-i Esir, ─░bn-i Kesir, Muttaki-i Hind├« gibi bir grup muhaddis ve tarih├žiler kendi kitaplar─▒nda kaydetmi┼člerdir. Konu ├žok geni┼č oldu─ču i├žin bu olay─▒ k─▒saca ele alaca─č─▒z.

Resulullah (s.a.a) ÔÇťEn yak─▒n akrabalar─▒n─▒ korkutÔÇŁ ayetinin(32) nazil olmas─▒yla kendi akrabalar─▒n─▒ ─░slamÔÇÖa davet etmekle g├Ârevlendi. Muhammed bin Cerir-i Taberi, Hz. Ali (a.s)ÔÇÖ─▒n ┼č├Âyle buyurdu─čunu naklediyor:

ÔÇťResulullah (s.a.a) beni ├ža─č─▒rd─▒ ve ┼č├Âyle buyurdu: ÔÇťYa Ali! Allah-u Teala, kendi yak─▒nlar─▒m─▒ inzar etmemi (uyar─▒p korkutmam─▒) emretmi┼čtir. Sen bizim i├žin bir yemek yap. Sonra Abdulmuttalib o─čullar─▒n─▒, onlarla konu┼čmam i├žin bir araya topla da iletmekle g├Ârevli oldu─čum ┼čeyi onlara ileteyim.ÔÇŁ

Ben de ResulullahÔÇÖ─▒n emri ├╝zere onlar─▒ bir araya toplad─▒m, Resulullah (s.a.a) onlara hitaben ┼č├Âyle buyurdular: ÔÇťAllah-u Teala, sizi OÔÇÖna davet etmekle beni g├Ârevlendirmi┼čtir. Sizlerden hanginiz, aran─▒zda benim karde┼čim, vasim ve halifem olmak istiyor?ÔÇŁ Orada bulunanlar─▒n hepsi sustular. Onlar─▒n hepsinden ya┼čta k├╝├ž├╝k olmama ra─čmen; ÔÇťYa Resulellah, ben senin yard─▒mc─▒n olmak istiyorumÔÇŁ dedim. Resulullah (s.a.a) elini benim boynuma koyarak ┼č├Âyle buyurdu: ÔÇťBu ┼čah─▒s, benim sizin aran─▒zdaki karde┼čim, vasim ve halifemdir; s├Âz├╝n├╝ dinleyin ve emirlerine uyun.ÔÇŁ (33)

Bi'setin ├╝├ž├╝nc├╝ y─▒l─▒nda vuku bulan bu davet, Resulullah'─▒n (s.a.a) halk─▒ a├ž─▒k├ža ─░slam'a ilk davetiydi. O hazret bu davette kendisinden sonraki imam ve ├Ânderi de akrabalar─▒na ilk kez bu davette tan─▒tt─▒. Son olarak bir olaya daha de─činmekte yarar var. Hz. Muhammed (s.a.a) ÔÇÖin kendisinden sonraki halife i├žin biat almas─▒. Buhar├«'yle M├╝slim kendi Sahih'lerinde, Nesa├« ve ─░bn-i Mace S├╝nen'lerinde, Malik el-Muvatta'da, Ahmet b. Hanbel M├╝sned'de ve di─čerleri de kendi kitaplar─▒nda bu olay─▒ kaydetmi┼člerdir. Biz burada Buhar├«'nin kendi Sahih'indeki s├Âzlerini naklediyoruz:

Ubade b. Samit der ki: "Biz Resulullah'a (s.a.a), s─▒k─▒nt─▒ ve rahatl─▒k anlar─▒nda, ├╝z├╝nt├╝ ve sevin├ž durumlar─▒nda emirlerine itaat edece─čimize, ├Ânderlik konusunda Ehlibeyt'iyle (a.s) kavga etmeyece─čimize dair biat ettik."(34)

Ubade b. Samit, Akabe-i Kubra biatinde(35) Ensar'─▒n g├╝ven duydu─ču on iki g├Âzeticiden biriydi. O g├╝n Resulullah (s.a.a) kendisine biat eden yetmi┼č k├╝sur ki┼čiden, Medine'de kendi grubunun sorumlulu─čunu ├╝zerine almalar─▒ i├žin kendi aralar─▒ndan on iki g├╝venilir g├Âzetici se├žip kendine tan─▒tmalar─▒n─▒ istemi┼čti.

Resul-i Ekrem (s.a.a) bu se├žilenlere buyurdu ki: Her alanda grubunuzun sorumlulu─ču sizin ├╝zerinizedir. Sizler, ─░sa b. Meryem'in hevarilerinin ├╝stlenmi┼č olduklar─▒ vazifeyi ├╝stlenmi┼č bulunmaktas─▒n─▒z...(36) Hz. Muhammed (s.a.a) ÔÇÖin bu biatÔÇÖ─▒ almas─▒n─▒n nedeni ensarÔÇÖ─▒n, gelecekte ehl-i beytten olan hz. AliÔÇÖyi yerine halife tayin edece─či zaman sorun ├ž─▒kartmamalar─▒. Ayr─▒ca hadiste de Hz. Muhammed (s.a.a) ÔÇÖden sonra yerine vasi olarak ehl-i beytten birinin ge├žmesi gerekti─či anla┼č─▒lmakta.

Bu kadar kan─▒t ve delil varken baz─▒ cahillerin kalk─▒p ta resulullah yerine vasi tayin etmedi demeleri ┼ča┼č─▒lacak ┼čeydir. Sonu├ž itibar─▒ ile Allah (cc)ÔÇÖnin dedi─či gibi ÔÇťkurtulu┼č, hidayete uyanlar─▒nd─▒r.ÔÇŁ(37)

Peygamberin vasisinin yolunda gidenlere selam olsun.


- - - - - -- --

26) - Mecmau'z - Zevaid-i Heysemi, c. 9, s. 113, Mu'cemu'l - Kebir, c. 6, s. 221'de Teberani'den naklen. S─▒bt-i ─░bn-i Cevzi'nin Tezkiretu'l - Hevas'─▒nda, "hadisu'n - necva" b├Âl├╝m├╝nde, Ahmed b. Hanbel'in Fezail adl─▒ kitab─▒ndan naklen ┼č├Âyle kaydeder: Enes der ki, biz Selman'a, Resulullah'tan vasisinin kim oldu─čunu sor dedik. Selman bunu sorunca Resulullah, "Musa'n─▒n vasisi kimdi?" diye sordu. Selman, "Yu'┼ča b. Nun'du" dedi. Resulullah bunu ├╝zerine ┼č├Âyle buyurdu: "Benim vasim, miras├ž─▒m, vaadlerimi yerine getirecek olan Ali b. Ebitalib'dir." Er-Riyazu'n - Nezire, -Muhib Taber├«- c. 2, s. 234.

27) - Mecmau'z - Zevaid-i Heysemi, c. 8, s. 253 ve c9, s. 165. Bunu, Ali b. Ali-i Hilali'den ┼č├Âyle nakleder: "Benim vasim vasilerin en ├╝st├╝n├╝, Allah yan─▒nda insanlar─▒n en azizidir ve o senin kocand─▒r." Kenzu'l - Ummal, Muntehab-u Kenz-il Ummal, M├╝sned-i Ahmed b. Hanbel'in ha┼čiyesinde, c. 5, s. 31; Kenzu'l - Ummal, c. 12, s. 204, "fezail" kitab─▒, ikinci b├Âl├╝m, fezail-u Ali b. Ebitalib, h. 1163; Muvsuet-u Etraf-il Hadis, Mu'cemu'l - Buldan'dan naklen, c. 4, s. 205; Cemu'l - Cevami-i Siyuti, h. 4261.

Ebu Eyyub-i Ensari'nin ismi Halid b. Zeyd-i Hazreci'dir. Akabe biatine ve Resulullah'─▒n (s.a.a) b├╝t├╝n sava┼člar─▒na kat─▒lm─▒┼č, Cemel, S─▒ffin ve Nehrivan sava┼člar─▒nda Hz. Ali'nin (a.s) saf─▒nda k─▒l─▒├ž sallam─▒┼č ve hk. 50 veya 51 y─▒l─▒nda Kostantaniyye (bu g├╝nk├╝ ─░stanbul) etraf─▒nda vefat etmi┼čtir. Biyografisi i├žin bkz. Usdu'l - Gabe, c. 5, s. 143.

28) - Kenzu'l - Ummal, c. 12, s. 209, ikinci bask─▒, "fezail" kitab─▒, ikinci b├Âl├╝m, fezail-u Ali b. Ebutalib, h. 1192; Kenzu'l - Ummal'dan Etrafu'l - Hadis, h. 32952; Mucemu'l - Kebir-i Teberani, c. 6,s.271.

Ebu Said-i Hudri'nin ismi Sa'd b. Malik-i Hazreci'dir. O, Resulullah'─▒n (s.a.a) hadislerinin haf─▒zlar─▒ndand─▒; hk. 54 y─▒l─▒nda vefat etmi┼čtir. Biyografisi i├žin bkz. Usdu'l - Gabe, c. 5, s. 211.

29) - Hilyetu'l - Evliya, c. 1, s. 63; Tarih-u ─░bn-i As├ókir, c. 2, s. 486; ┼×erh-u Nehc-il Bela─ča, birinci bask─▒, M─▒s─▒r, c. 1, s. 450; Etrafu'l - Hadis, Etrafu'l - Hadis, ─░thafu'l - Sadeti'l Muttakin'den naklen -Z├╝beydi-, c. 7, s. 461.

Ebu Semame, Enes b. Malik-i Hazreci; Buhar├« ve M├╝slim ondan 2286 hadis nakletmi┼člerdir. Vefat y─▒l─▒nda ihtilaf vard─▒r; vefat y─▒l─▒ hk. 90 ila 93 y─▒l─▒ aras─▒nda kaydedilmi┼čtir. Biyografisi i├žin bkz. ─░stiab, Usdu'l - Gabe ve ─░sabe.

30) - Tarih-u İbn-i Asâkir, c. 3, s. 5; er-Riyazu'n - Nezire, c. 2, s. 234, Bureyde'den naklen.

Bureyde, Ebu Abdullah Bureyde b. Hasib-i Eslem├«, Uhud sava┼č─▒ndan sonra Medine'ye giderek Resulullah'─▒n (s.a.a) sava┼člar─▒na kat─▒ld─▒. Daha sonra Basra'ya giderek orada bir ev yapt─▒. Sonra da cihad i├žin Horasan'a giderek Merv'de ikamet etti ve orada da vefat etti. Usdu'l - Gabe, c. 1, s. 175 ve Tehzibu't - Tehzib, c. 1, s. 432 - 433..

31) - Muhammed b. ─░brahim-i Beyhaki'nin el-Mehasin ve Musavi, Muhammed Ebulfazl ─░brahim incelemesi, Kahire bas─▒m─▒, kameri 1380, c. 1, s. 64-65.
32) - ┼×uara/214.
33) - Tarih-i Taberi, c.2,s.62.

34) - Sahih-i Buhar├«, "ahkam" kitab─▒, "Keyfe yubau-l imamu'n - nas" b├Âl├╝m├╝, c. 4, s. 163, h. 1, "el-Usr ve-l Yusr" (s─▒k─▒nt─▒ ve rahatl─▒k) s├Âzc├╝kleri; Sahih-i M├╝slim, "im├óre" kitab─▒, "v├╝cubu't - taati'l - umera fi gayr-i masiyeti ve tahrimuha fi-l masiyet" b├Âl├╝m├╝, h. 41 ve 42; S├╝nen-i Nesa├«, "bey" kitab─▒', "el-Biat-u ala en la nunaziu'l - emre ehleh" b├Âl├╝m├╝, S├╝nen-u ─░bn-i M├óce, "cihad" kitab─▒, "el-Bey'" b├Âl├╝m├╝, h. 2866; Muvatta-i Malik, "cihad" kitab─▒, "et-Ter─čib-u fi'l cihad" b├Âl├╝m├╝, h. 5; M├╝sned-i Ahmed b. Hanbel, c. 5, s. 314 ve 316, 319 ve 321 ve c. 4, s. 411. Ubade b. Samit'in hayat─▒ Siyer-u E'lam-in Nubala, c. 2, s. 3 ve ─░bn-i As├ókir'in Tehzib'inde, c. 7, s. 207-219'da ge├žer.

35) - Ubade'nin biyografisi i├žin bkz. ─░stiab, c. 2, s. 412 ve Usdu'l - Gabe c. 3, s. 106-107.

36) - Tarih-i Taberî, Abrupa basımı, c. 1, s. 1221.

37) Tâ hâ 47.

Comments (0)

 

Kitap

Bu Kitab─▒ Okudunuz mu?
Reklam
"─░slamiyetin ├ľz├╝ Ger├žek Alevilik" bu kitap Alevili─čin ne oldu─čunu, nas─▒l bir inan├ž oldu─čunu, k─▒sa ve ├Âz bir ┼čekilde anlatacak ve Alevi karde┼člerimizin kendi inan├žlar─▒n─▒ anlamalar─▒na yard─▒mc─▒ olacakt─▒r.

Facebookta Payla┼č

Sayfay─▒ Facebookta Payla┼č─▒n

Arkada┼č─▒na Tavsiye Et

Aleviyyun.com © 2009 Arap Alevi Bilgilendirme Sitesi